Recension: The Survivor (2021) | Filmtopp.se

Uppdaterad 28 juli 2022 kl. 19:07 | Publicerad 16 juli 2022 kl. 15:07

Barry Levinsons bästa film på decennier

Nu visas Barry Levinsons "The Survivor" på landets biografer. Filmtopps Eric Diedrichs tycker den 80-årige regissören har gjort en gripande film om Auschwitzs besynnerliga sportman.

Barry Levinson
    Justine Juel Gillmer
    Ben Foster, Vicky Krieps, Peter Sarsgaard, Danny DeVito m.fl.

Ben Foster har utmärkt sig sedan han glänste i HBO:s ikoniska TV-serie Six Feet Under, men först nu börjar han få den uppmärksamhet han förtjänar. Rätt märkligt sett till hans oerhörda träffsäkerhet som skådespelare. Även om det är uppenbart att han dras till trasiga, gärna traumatiserade figurer, spelar han dem aldrig likadant två gånger, lite som Joaquin Phoenix fast med större hjärta.

Helgunderhållning för blodtörstiga fängelsevakter

The Survivor
Ben Foster som 40-talets Harry Haft. Foto: Nobel Entertainment.

I veteranen Barry Levinsons bioaktuella och verklighetsbaserade sportkrigsdrama The Survivor, har han droppat 28 kilo för att gestalta Auschwitz-överlevaren Harry Haft – en man som bokstavligt talat boxade sig genom koncentrationslägrets becksvarta mörker. När vi först introduceras för honom är han något av en lokal boxningskändis i 60-talets New York, med epitetet "Auschwitz överlevare". Varje vecka besöker han lönlöst ett center för registrerade överlevare i hopp om att namnet på sin ungdomskärlek ska dyka upp. Trött på att vänta kommer han en dag på en plan. Lyckas han övertala den tippade världsmästaren i lätt tungvikt att möta honom i ringen, kommer alla tidningar att berätta hans historia och på så vis ska hon få veta att han fortfarande lever.

Parallellt berättas historien om Harrys tid på mardrömslägret där en boxningsintresserad SS-officer låter honom bli någon sorts helgunderhållning för blodtörstiga fängelsevakter. Varje söndag tvingas han välja mellan en kula i pannloben eller att besegra en annan jude i en boxningsmatch, den som förlorar avrättas på studs.

En sällsynt mellanbudgetfilm

The Survivor
Ben Foster som 60-talets Harry Haft. Foto: Nobel Entertainment.

Trots sin spektakulära historia, som lika mycket för tankarna till Rocky som Schindler's List, känns The Survivor rent formmässigt väldigt bekant. Det är den gamla skolans Hollywood med kompetent hantverk, starkt skådespel och ett bra, om än lite väl tryggt, manus. Hur mycket jag än uppskattar att det fortfarande kan göras amerikansk mellanbudgetfilm i streaming- och Marveleran, måste jag ändå säga att The Survivor inte lyckas nå hela vägen fram.

Samtidigt tycker jag att du ska se filmen. Mycket på grund av Ben Fosters skådespel, men också för att Rain Man-regissören Barry Levinson har lyckats karva fram sin bästa film sedan Wag the Dog. Dessutom är The Survivor en viktig påminnelse om krigets helveten, något som aldrig tycks sluta vara aktuellt.

"The Survivor" finns nu att se på landets biografer.