The Lincoln Lawyer (säsong 1)

13 maj 2022 kl. 14:05

Superman eller Super-advokat?

Netflix kriminalserie "The Lincoln Lawyer" handlar kort och gott om en försvarsadvokat i en enda stor röra, och det fungerar.

David E. Kelley
    Manuel Garcia-Rulfo, Neve Campbell, Christopher Gorham, Becki Newton, Jazz Raycole

Om du är intresserad av rättssystem, mysterier och mord är det här en serie för dig. Föreställ dig en advokat som hoppar in i Ocean's-filmerna och i stället för att begå brott frågar han om hjälp från olika proffs som ska hjälpa honom i olika rättsfall. The Lincoln Lawyer innehåller spänning med många trådar vi måste greppa tag i genom avsnitten.

Efter en olycka och därpå ett drogberoende har försvarsadvokaten Mickey Haller svårt att gå tillbaka till sitt jobb. Men på grund av ett mystiskt mord på en av hans kollegor, får han ärva en advokatbyrå samt alla dess påbörjade fall. Han väcker därmed liv i den försvarsadvokat han en gång var. Snart inser han att flera av deras fall på ett eller annat sätt är kopplade till en högprofilerad klient.

Manuel Garcia-Rulfo gör ett trovärdigt jobb som den flörtiga, skämtsamma och smarta försvarsadvokaten, men är det så här det fungerar i en domstol i USA? Kan man verkligen vara såhär "fri" när man försvarar en person som blivit anklagad för mordförsök? Det är inget jag har koll på men skaparna bygger en trovärdighet som åtminstone fungerar i serien och det är också i de scenerna Garcia-Rulfo bäst lyfter fram Haller som karaktär.

Handlingens helhet och hur de satt ihop fallen med ett pusselbygge är också något jag vill ge beröm för. Det finns mycket vi lätt kan missa själva trots att svaren ofta snuddar en på näsan. Men parallellt med seriens positiva delar finns det de som jag får slitas med.

Seg start och knaggligt skådespeleri

Det tar tid att sätta Hallers olika relationer till karaktärer vi är tänkta att känna för. Här är konflikten mellan arbete och familj för vag då för av dramat utanför jobbet kretsar för mycket kring Hallers kamp som före detta drogmissbrukare. Skaparna använder det för att bygga relationen till hans chaufför Izzy (Jazz Raycole) som också är en tidigare missbrukare, utan att riktigt lyckas engagera. Hans inre hinder genom säsongen känns helt enkelt för simpla.

Manuel Garcia-Rulfo och Jazz Raycole. Foto: Netflix.

Det känns också att det tar tid för skådespelarna att komma in i sina roller. Men de blir bättre ju längre in i serien vi kommer, liksom själva handlingen med Hallers yrkesrelaterade spår som stegrar i spänning. Och i slutändan är just det som säljer in The Lincoln Lawyer som gör den till en bra serie. Vi bjuds på en man med ett mörkt förflutet som går tillbaka till det han gör bäst, att vara försvarsadvokat.

Med tanke på den popularitet och det intresse som vuxit fram i samband med rättegången mellan Johnny Depp och Amber Heard skulle jag inte bli förvånad om flera kommer att öppna ögonen för denna serie.

"The Lincoln Lawyer" har premiär på Netflix i dag den 13 maj.