The Courier (2021)

The Courier (2021)

• 1 tim 52 min
02 augusti 2021 kl. 14:08

Cumberbatch med sikte på Oscarn i övertygande historielektion.

I den biografiska thrillern "The Courier" följer vi två nyckelspioner som försöker få slut på Kubakrisen innan den bryter ut ett tredje världskrig. Berättandet är tajt och Benedict Cumberbatch bräcker i vanlig ordning.

Dominic Cooke
    Tom O'Connor
    Benedict Cumberbatch, Rachel Brosnahan, Merab Ninidze, Angus Wright m.fl.

Efter flera blockbuster-porträtt i portfolion gestaltar Benedict Cumberbatch den här gången Greville Wynne, den alkoholstinna affärsmanen från England som kom att spela en viktig roll i att förhindra världsomfattande förgörelse under början på 60-talet. Han var kurir åt den ryska CIA-agenten Oleg Penkovskij (spelad av Merab Ninidze) och tillsammans försåg de amerikanska underrätelsetjänsten med topphemlig information om betydande brister i Sovjetunionens försvar.

Samtidigt som The Courier leder oss genom vad som kallats för mänsklighetens farligaste ögonblick, gör den också vad en bra spionrulle ska. Den håller oss undrandes och på spänn. För även om det är en välkänd historia regissören Dominic Cooke och manusförfattaren Tom O'Connor återberättar, lyckas de zooma in på viktiga detaljer och ögonblick som får oss att undra vad som ska hända härnäst i den omaka spionduons jakt på att uppnå sitt mål. Med tajt klippning och effektiv dialog som får oss att flyta genom scenerna hittar man dessutom vägar att ge publiken bioäventyret den vill ha.

Benedict Cumberbatch för hela slanten

The Courier.

Det är uppenbarligen någonting med oberäkneliga personer som får porträttskådisen Benedict Cumberbatch att ticka. Och Greville Wynne var obestridligen en sådan person. Denna gladlynta familjefar och renodlade säljare antog sig ett riskfyllt uppdrag som ryckte bort honom från tryggheten i Londons fina kvarter och slungade in honom i ett buggat Sovjet där ingen var att lita på – med världens öde vilandes på hans axlar.

Cumberbatch, som är filmens enda posternamn och dess självskrivna stjärna, dyker huvudstupa in i sin roll och gör det vi kan önska av honom. Allra bäst är han under filmens andra hälft när insatserna är som störst för en allt mer desperat Wynne. Satsningen är på nästa Oscarsnominering, men jag tvivlar på att The Courier lockar tillräckligt bred massa för att han ska kunna få den.

"The Courier" är sammantaget en övertygande historielektion som håller uppe intresset. Men även om mycket är att gilla med upplevelsen, ljuder Hollywood-stråkarna lite väl högt emellanåt. Och trots en briljant Cumberbatch är den för sen med att träffa de riktigt ärrande nerverna.