Trevlig helg! (säsong 2)

Trevlig helg! (säsong 2)

• 8 x 15 min
  • SVT Play
Uppdaterad 14 maj 2022 kl. 06:05 | Publicerad 13 maj 2022 kl. 19:05

Skönt tittande i den andra säsongen av "Trevlig helg"

I "Trevlig helg" säsong 2 följer vi återigen Johanna Nordström och Hampus Nessvolds olika humorkaraktärer – bland annat får vi se Prästbjörn, Terese i kassan och Gittan och Bittan som alla längtar efter helg.

Anna Vnuk
    Johanna Nordström, Hampus Nessvold, Joel Lützow, Ann Westin m.fl.

I det sketchbaserade humorprogrammet Trevlig Helg får vi följa ett gäng excentriska karaktärer som bor, och arbetar, i det lilla samhället Västerköping. Gemensamt för dem alla är att de längtar efter helgen, men innan den kommer måste de förstås först genomleva arbetsveckan.

Några av karaktärerna vi stöter på i serien är Prästbjörn som glatt meddelar sina konfirmander att gud ju inte kan se på hela tiden – så nog kan man allt utbrista "Kuk" lite då och då, den hysteriska Terese i Coop-kassan, som anmäls för misshandel efter att ha lagt fällben för en kund, och tvillingarna Gittan och Bittan som har långt mycket bättre filmidéer än Netflix.

Trevlig Helg säsong 2
Trevlig Helg (säsong 2). Foto: Dan Sjunnesson/Art & Bob Television/SVT.

Avsnitten är uppbyggda av korta, nästan klippartade, sketcher där karaktärerna stöter på motgångar – eller skapar dem, och försöker lösa dessa på mer eller mindre framgångsrika sätt på farsartade manér. Liknande uppbyggnad har vi sett tidigare i andra SVT-program som Mia och Klara och Kvarteret Skatan. Här blir det bitvis kul, bitvis mindre lyckat, men i sin helhet väger skratten upp för de uteblivna och det lättabsorberade formatet banar vägen för en skön stund med några av Sveriges hetaste humorpersonligheter.

Johanna Nordström och Hampus Nessvold fortsätter underhålla

Programmet är i fortsatt goda händer hos ett team bestående av manusförfattaren Björn Edgren (Premiärdatum oklart), Grotesco-regissören Anna Vnuk, Hampus Nessvold och vår älskling Johanna Nordström som vi känner igen från Parlamentet och hennes podd Ursäkta, som för övrigt är en av Sveriges största. Hon verkar illitterat i konsten att leverera sina repliker halvdant. Bredvid henne ser vi Nessvold som även varit med skrivit serien. Han gör bland annat den roligaste karaktären – Therese i kassan (hon är min husgud).

I sin helhet är Trevlig Helg säsong 2 ett fortsatt lättillgängligt, familjärt och ganska roligt humorprogram. Kanske saknas det lite nytänk och, i mitt tycke, lite mer utdragna och problematiserade sketcher.

"Trevlig helg" säsong 2 har premiär idag på SVT och SVT Play.