Recension: Sugarbabe (säsong 1) – obehagligt realistiskt om samtiden

• 9 x 15 min
  • Drama, Tonår
  • SVT Play
Sofie Landgren
16 november 2023 kl. 17:11

Obehagligt realistiskt i SVT:s nya serie

Den välproducerade lågbudget-dramaserien "Sugerbabe" på SVT varvar oskyldiga TikTok-danser från 15-åriga tjejer med snuskgubbar och övergrepp. En serie som visar hur lätt det är för dagens ungdomar att hamna fel när man är desperat efter pengar och har tillgång till sociala medier.

Anna Bylund
    Julia Sjöberg, Estelle Löfgren Hadir, Vanessa Tsipogiannis, Adnan Sahuric, Julia Hansson m.fl.
Julia Sjöberg och Estelle Löfgren Hadir. Foto: SVT.

Bygger på verkliga händelser

Regissören Anna Bylund har intervjuat unga tjejer runt om i Sverige och fått en inblick i hur utbrett och lätt det är att tjejer får meddelanden på Instagram om att få pengar från okända killar och män. Killarna uppger ofta till en början att tjejerna inte behöver göra något för att få pengar. Meddelandena handlar också ofta om att killarna söker efter en "sugarbaby", någon att ta hand om, äta middag med och köpa saker till. Nästan alltid med sexuella tjänster som utbyte.

Det blev startskottet till en djupdykning inom begreppet sugardejting för Anna. Ett fenomen som växt sig allt större i Sverige, framförallt under pandemin. Resultatet av all research landade i dramaserien SugerbabeSVT. En välproducerad dramaserie som ger insikt och väcker känslor.

Vanessa Tsipogiannis. Foto: SVT.

En serie som föräldrar borde se med sina tonåringar

Serien handlar om de 15-åriga vännerna Sole och Olivia som har chans att vinna varsin plats i en danstävling i USA, problemet är bara att de måste finansiera resan själva och deras föräldrar har inte råd med en utgift på omkring 15 000 kr. Tjejerna bestämmer sig då för att hitta en lösning på egen hand. Efter att ha sökt på tips om hur man tjänar snabba pengar på Google halkar de in på begreppet "Sugarbabe". De bestämmer sig för att börja "sugar-dejta" äldre män, men istället för att ha sex med dem ska de helt enkelt blåsa dem på pengar.

Det börjar med att de skapar en profil på sidan Sugarbabe, uppger sig för att vara 18 år och lägger ut en ganska anonym bild. Det tar inte lång tid innan de får kontakt med män som skriver och sedan börjar träffa dem. När tjejerna inser att de är ute på ganska hal is väljer de att öppna upp sig för deras lite väl närgående danslärare Simon som erbjuder sig att betala för resan, någonting de inte borde tackat ja till.

"Gav mig rysningar"

Serien Sugarbabe gav mig rysningar. Man får en påminnelse om hur lätt det är för barn och ungdomar att hamna snett i dagens moderna och teknologiska samhälle. Sociala medier gör det extremt lätt för förövare och pedofiler att hitta nya offer, och det blir ännu enklare för dem att locka in dem när vi lever i ett samhälle där pengar betyder allt. Det börjar nästan alltid med den klassiska "du behöver inte göra något, men du får pengar" som en form av inkörsport.

Serien tar inte bara upp problematiken med sugar-dejting-fenomenet utan även hur snett det kan gå för tjejer som litar på fel män, män som de ofta är i beroendeställning till.

Missa inte den viktiga serien "Sugarbabe" på SVT och SVT Play med premiär den 17 november. Parallellt med dramaserien har även dokumentärserien "Köp mina trosor" premiär på SVT Play.