• 7 x 12 min
  • SVT Play
Uppdaterad kl. 11:11 | Publicerad 02 november 2021 kl. 11:11

"Fortsatt nyttig serie för sin målgrupp"

SVT:s ungdomsserie "Strula" är tillbaka med en ny säsong om de stormiga skolåren.

Maya den Engelse, Filippa Hansson Neitorp, Zakarias Enberg m.fl.

I den första säsongen av Strula får vi se bästisarna Ella (Maya den Engelse) och Nadia (Filippa Hansson Neitorp) ta olika vägar genom högstadiets obönhörliga värld; medan Ella försöker att gå en mer sann väg, även om det innebär att umgås med skolans plugghästar, anstränger Nadia sig för att passa in bland de coola kidsen. Hon gör så gott hon kan för att få med sig Ella till hennes nya grupp där det snos sprit till fester och dejtas mer seriöst. Ella, som slits mellan de två världarna, måste då välja hur snabbt hon vill växa upp och till vilken bekostnad. Det hela blir också än mer rörigt när hon träffar den oberäkneliga killen Leon (Zakarias Enberg) som faller hårt för henne.

I de tre första avsnitten av Strula säsong 2 är mycket som förut. Sommarlovet lider mot sitt slut och det är dags att återgå till plugget där kärlekslivet är fortsatt struligt. Och dragkampen om huruvida man ska festa eller fokusera på betygen tågar på den med. För Ellas del känner hon också efterskalvet från hennes förhållande med Leon som fick ett hastigt slut. Han verkar mer harmonisk än förra terminen och hon inser att hon fortfarande har känslor för honom. Det återstår att se hur förrädisk han är förrädisk eller om han faktiskt mognat. Vad gäller Nadias, så är hon nu en given kugge i skolans balla gäng. Men det är frågan hur länge hennes status kommer att vara intakt ifall det kommer fram att hon gillar tjejer.

"Större spänningar mellan karaktärerna"

Även om den första säsongen är mer direkt och krämar ut mer av de korta avsnitten, så är Strula säsong 2 fortsatt nyttig för unga tonåringar. Den tar vidare upp de jobbiga upplevelserna i en dömande skolmiljö och första riktiga kliven mot den skrämmande vuxendomen. Men också om identitetssökande samt vikten av äkta vänskap.

Med allt större spänningar mellan karaktärer och snack om hur man förbereder sig inför att förlora oskulden, hintar säsongsinledningen om att sex kommer att bli en allt större del av serien framöver. Undertecknad känner sig övertygad om att även det behandlas av skaparna på ett lika hälsosamt sätt som seriens andra beröringspunkter.

Strula säsong 2 streamas på SVT Play från och med 2 november.