Spelskandalen (säsong 1)

Spelskandalen (säsong 1)

• 6 x 45 min
  • SVT Play
Uppdaterad 16 september 2022 kl. 14:09 | Publicerad 14 september 2022 kl. 17:09

Norrlänning lurar spelbolagen på pengar.

Nu är spel på idrott något som alla känner till och som marknadsförs konstant överallt. Men i början av 90-talet var det inte lika stort eller reglerat. Det tar Bosse vara på i dramaserien "Spelskandalen".

Dennis Magnusson
    Björn Elgerd, Ulf Stenberg, Edvin Bredefeldt, Sara Shirpey m.fl

I början var kretsade allt spel i Sverige kring hästar och trav. Då var det nästan ingen som hade hört talas om matchfixning och det var ingen idé att försöka få hästarna att fuska sig till en seger. När Bosse Lundkvist i Piteå en dag börjar spela på hästar upptäcker han att han är rätt duktig på det där med spel och börjar satsa mer och mer. Men han märker snabbt att travhästarna inte räcker för honom.

Han blir heltidsspelare och flyttar till Stockholm för att tjäna riktigt stora pengar. Tillsammans med två vänner, hans pappas spelbutik och en tågkonduktör börjar Bosse istället på något större. Han börjar med hjälp av läggmatcher, mutor och insidetips sakta men säkert lura statliga Tipstjänst på flera miljoner kronor. Helt ofarligt är det dock inte. Och när en kontrollant på Tipstjänst börjar märka att det inte är något som stämmer börjar det hetta till ordentligt för Bosse.

En norrländsk Oceans-variant

Det är svårt att inte bli fascinerad av den sanna berättelsen som ligger till grund för SVTs nya dramaserie Spelskandalen. Vad som kan liknas vid en sorts norrländsk variant av en Oceans-film har allt som en spännande berättelse ska ha. Det är stora summor pengar, dramatik, kärlek, jakt och en genialisk plan. För den som har läst eller hört om spelskandalen på 90-talet tidigare blir det nog ännu mer intressant att följa serien. Men har du inte gjort det så är det som sakt en spännande och intressant serie som väntar.

Även om det ibland kan bli lite komplicerat och svårt att hänga med hur Bosse Lundkvists scam funkade så förklaras det på ett bra sätt. För förutom liknelsen med Oceans-filmerna så kan man även dra vissa liknelser med House of Cards. Då främst till delarna där Spacey tittar in i kameran och förklarar hur saker och ting ligger till. Precis så gör Björn Elgerd, som spelar Bosse Lundkvist, flera gånger under serien för att på ett underhållande vis förklara hur saker gick till och vad han tänkte i olika skeden. En smart koncept i en serie som Spelskandalen.

Björn Elgered och Edvin Bredefeldt om Spelskandalen
Björn Elgered och Edvin Bredefeldt i "Spelskandalen". Foto: SVT

Härliga 80-talsfrisyrer

Elgerd är också en av seriens stora ljusglimtar när det kommer till skådespelare som imponerar i serien. Man får snabbt tycke för honom och är sådär charmig som bara norrlänningar kan vara. Tyvärr får han dock brottas med en hel del skådespelare som inte riktigt kommer upp i samma nivå. Dessutom saknar flera av karaktärerna djup och är rätt ointressanta att följa. Med det sagt är det ändå flera charmiga norrlänningar som får en att skratta både en och två gånger.

Överlag är "Spelskandalen" en välgjord serie med flera detaljer som gör att det verkligen känns tidstypiskt. Det fina fotot, scenografin och seriens norrländska miljöer är också värda att nämna. För att inte glömma alla härliga 80-talsfrisyrer som inte riktigt vill erkänna att det faktiskt har blivit 90-tal även i Norrland.

"Spelskandalen" är en intressant och spännande serie som trots en relativt komplex handling är enkel att förstå och hänga med i. Det kan vi till stor del tacka en storspelande, i dubbel bemärkning, Björn Elgerd som förklarar hur saker ligger till. Man har tänkt på det mesta i seriens uppbyggnad känns det som, dock har man glömt att ge vissa av karaktärerna ett djup. Trots det en riktigt bra serie av SVT.