Recension: Äntligen! (säsong 1)

23 december 2022 kl. 14:12

Pricksäkert när Lorry-gänget återförenas

"Äntligen!" är en svart komedi om döden, vänskap och tummade ideal. Filmtopps Eric Diedrichs gillar vad han ser och konstaterar att "Lorry"-gängets nya serie är väl värd sin tid.

Jonna Bolin-Cullberg
    Martin Persson
    Peter Dalle, Johan Ulveson, Ulla Skoog, Lena Endre, Claes Månsson, Suzanne Reuter m.fl.

För 22 år sedan utbröt Gert Fylking ett ironiskt "Äntligen!" när Nobelpristagaren för litteratur tillkännagavs. I morgon är det premiär för Lorry-gängets nya serie Äntligen!, som handlar om just en nobelpristagare, men i ekonomins och inte böckernas värld. Han spelas av Peter Dalle, heter Jacob Widman och ska om fem dagar tillkännages sitt pris. Det finns bara ett problem. Han är död.

När vännerna hittar honom bestämmer de sig för att hålla hans död en hemlighet, åtminstone till att det officiella tillkännagivandet från Nobelkommittén har varit – annars kan han inte tilldelas priset och skrivas in i historieböckerna. Planen är på sätt och vis ganska oskyldig, kanske till och med nobelt, men vi förstår ganska snart att vännerna bär på andra, dolda motiv.

Lorry-gänget skiner i rollerna

Baserad på den israeliska serien Stockholm (2018-) har Lorry-gänget (Johan Ulveson, Ulla Skoog, Lena Endre, Peter DalleClaes Månsson, Suzanne Reuter) återförenats för att berätta en mörk och morbid komedi om döden, vänskap och tummade ideal. Samtliga spelar gamla vänsterintellektuella som med hjärtat till vänster aldrig bytt lag – åtminstone inte officiellt – samtidigt som de kanske inte riktigt lever efter de ideal de så gärna slår sig om bröstet för. Städhjälp är trots allt rätt bekvämt och betalar man svart får ju den som städar ta del av hela kakan.

Men det är inte bara den röda fanan som håller dem samman utan också den bortgångne, karismatiske Jacob, som uppenbarligen har fungerat som gruppens lim och ledstjärna samtidigt som det finns en underliggande frustration över att ha stått i hans skugga. Dynamiken mellan de olika karaktärerna fungerar utmärkt med ett välskrivet manus och skickliga skådespelarinsatser. Lorry-gänget är knappast nya i gamet, men frågan är om de någonsin har varit lika pricksäkra. Dynamiken och tajmingen sitter som en smäck.

Trots att historien är genomgående underhållande och skådespelet vasst, lyfter Äntligen! sällan mot de riktigt höga betygen. Konflikterna i gruppen får inte riktigt det utrymme de skulle kunna få och en del skämt är lite väl återanvända. Likaså överraskar sällan historiens olika svängar och twister. Med en stark trea i betyg är detta en serie jag helt klart tycker att du ska ge en chans.

Det första avsnittet av "Äntligen!" har premiär på juldagen, den 25 december, på SVT och SVT Play.