Kvarteret Skatan firar 20 år (2021)

• 2 x 45 min
  • SVT Play
11 december 2021 kl. 01:12

Lekfullt när Kvarteret Skatan kommer tillbaka

Filmtopps Axel Diedrichs har sett specialsäsongen "Kvarteret Skatan firar 20 år", som är en ambitiös comeback av SVT:s klassiska humorserie.

När vi träffar gänget på nytt har Kristina en hjärtstartare redo vid sängen för att väcka liv i sin evigt hopplösa man Ulf, som numera dör varje natt. Frida och Magnus försöker att pussla ihop livet som föräldrar, där det görs körscheman för att hantera familjens köriga morgnar. Jenny lever ett lyxigt liv på Franska rivieran, men som krackelerar när hon åker dit för ekobrott och inte har någon annanstans att ta vägen än just hem till Kvarteret Skatan.

Till det stora hela är saker och ting ett precis lika gediget hopkok som de alltid varit, men till skillnad från de tidigare säsongerna så berättar nya Kvarteret Skatan en övergripande story som hänger över hela specialen. Fokuset är på den tajta vängruppens återförening som kulminerar i en djupt deprimerande stadsfest.

I specialen återvänder också tongivande biroller i det såsiga husbilsparet Karita och Per-Arne, och de två kontorsnissarna som anstränger sig för att såra och kränka varandra med stil. Det tillkommer också flera roliga karaktärer. Bland annat får vi följa en kommunstyrelsen som sliter med den strama budgeten när de ska förbereda stadens spartanska jubileumsfest. De prackar ständigt på den nervvrakiga medlemmen Birgitta arbetsuppgifter som får henne att gång på gång gå sönder. Men allra skönast av de nya figurer som presenteras är den danske festfixaren som Johan Glans spelar, en rökig och lat snubbe med videobutiksvibbar.

"Högsta nivån fortfarande intakt"

Nya Kvarteret Skatan 2021
Vanna Rosenberg (Frida), Johan Glans (Magnus), Rachel Molin (Jenny), Anna Blomberg (Kristian) och David Batra (Ulf, man måste älska hans biljardslips). Foto: SVT.

Comebacken är ambitiös med flera stora idéer, där det ryms musikalnummer och andra påkostade sekvenser. Också är speltiden längre än den tidigare varit – här är båda avsnitten drygt fyrtiofem minuter långa. Med så många sketcher som det ryms under den tiden är det förstås inte allting som flyger, men efter alla år som passerat är det kul att se hur pigg och hungrig casten känns. Likaså hur säkert de alla hittar tillbaka till sina rollfigurer.

Originalserien var både starkast och jämnast under sin tredje säsong (Ernst-utflykten och skidsemesteravsnittet är legendariska). Nya Kvarteret Skatan håller sig inte uppe på samma nivå över riktigt lika lång tid men högsta nivån fortfarande intakt. Det är fint att se gruppen samlad på nytt och verka ha lika kul på jobbet idag som då. För lekfullheten har inte övergett någon av dem och förhoppningsvis kommer det flera säsonger framöver.

"Kvarteret Skatan firar 20 år" sänds på SVT.