Recension: Från trakten (säsong 1)

• 8 x 20 min
  • Komedi, Drama
  • SVT Play
Uppdaterad 12 maj 2023 kl. 13:05 | Publicerad 11 maj 2023 kl. 16:05

En stockholmare navigerar värmländska trakter

"Från trakten" handlar om de kultukrockar som inträffar när en stadsbo helt plötsligt kastas ut på landet. Med en underliggande ton av drama skojar serien om olika fördomar lantisar och stadsbor har av varandra.

Johan Wiman
    Amanda Sehlgård (huvudförfattare)
    Fatima Jelassi, Hampus Hedström m.fl.

Från trakten handlar om Zeina och hennes nya liv med sin fosterfamilj när hon tvingas flytta från sin faster. Det var för trångbott där de bodde, så medan fastern letar efter en ny lägenhet måste Zeina lämna Stockholm och flytta till en bondgård i Värmland. Där får hon möta sina nya fosterföräldrar Mårten och Sussie och sin nya fosterbror Bror. För du vet, lantisar. Föräldrarna tog in Zeina för att de behöver bidraget för att hålla igång gården, men också för att hjälpa sin son att bli mer social.

Från pendeln till EPA-traktorn

Första dagen i skolan får Zeina lära sig att man tar EPA-traktorn till skolan och hur utanför hennes nya bror egentligen är. Zeina har även själv svårt att passa in när hon möter och gör en fiende av hästtjejen Ebba, som också råkar vara Brors crush. Under serien får se vi alla kulturkrockar Zeina stöter på när hon lär sig om det värmländska livet. Samtidigt försöker hon även hjälpa Bror att komma ur sitt skal, vilket bygger upp deras syskonband.

Från trakten

En lättsam kulturkrock med hjärta

Serien har ett underliggande drama med Zeinas längtan att flytta tillbaka till sin faster, men är mestadels är tonen i serien uppgjord av lättsam humor. Både som lantis och stadsbo kan man nog skratta åt kulturkrockarna och missförstånden som uppstår när de två världarna möts. Olika fördomar möts medan andra bryts, och att se hur olika människor lär sig att acceptera varandra som familj är också väldigt fint.

Trots att serien kan kännas överdriven med de lantliga stereotyperna kan man argumentera att det beror på att vi ser Värmland med vår protagonist Zeinas ögon. Det blir mer överdrivet då hon jämför det med Stockholm. Men som i de flesta svenska komediserier är alla helt enkelt bara riktigt knasiga också. Det gör Från trakten till en serie man kan slappna av till, med skratt i jämna mellanrum.

Från trakten har premiär på SVT Play fredagen den 12 maj 2023.