• SVT Play
24 oktober 2021 kl. 09:10

Stabil start på nya säsongen

Det är dags att återse Sveriges populäraste bonusfamilj. Med start den 25 oktober sänds "Bonusfamiljen" säsong 4 på SVT där nya avsnitt släpps veckovis.

Moa Herngren, Felix Herngren, Clara Herngren
    Emma Peters, Erik Johansson, Niklas Engdahl, Fredrik Hallgren, Nour El Refai m.fl.

Livet som småbarnsföräldrar tär på Patrik och Lisa, samtidigt som William och Eddie börjar gymnasiet och Bianca på universitetet. Martin har fortsatt problem med Eddie och Katja behöver plötsligt hjälpa sin mamma.

På tal om Eddie, han kommer i första avsnittet göra ett misstag som försvårar situationen för Martin. Likaså kommer Patrik att sätta sig själv i en besvärlig sits. Bonusfamiljen är tillbaka med ett relativt dramatiskt anslag, Ur askan i elden är titeln på den fjärde säsongens första avsnitt.

Med det sagt ska du inte tro att humorn avdunstat helt. Nej, här finns fortfarande gott om roliga inslag och bred igenkänningshumor. Exempelvis får Lisa en utbränd assistent som i stundens hetta fattar ett tragikomiskt beslut, sen så har vi Katjas alltid så charmiga stramhet. Att återse Johan Ulveson och Ann Petrén som terapeuter är som alltid ett nöje.

Emma Peters gör en värdig Katja-tolkning

För den som inte vet, spelar inte längre Petra Mede rollen som Katja, den har istället gått till Emma Peters. Detta på grund av att Mede blev sjuk i corona inför inspelningen och produktionen inte ska ha haft möjligheten att vänta på hennes tillfrisknande. Det tar så klart lite tid att vänja sig vid en ny rolltolkning, men jag tycker att Emma Peters gör ett bra jobb. Genom att förvalta tillräckligt många element från den Katja vi känner samtidigt som hon tillför några nya, undviker hon risken att enbart kännas som en Petra Mede-imitation.

Den nya säsongen består av åtta avsnitt på 45 minuter styck. Givetvis är det i stort sett omöjligt att bedöma en säsong efter ett enda avsnitt, trots detta är jag rätt säker på att fansen kommer att bli nöjda med vad som komma skall. Man bäddar för en del nya situationer och relationsutvecklingar vi inte har sett tidigare och skådespelarna känns minst lika träffsäkra i sina rolltolkningar nu, som de gjorde senast vi såg dem.

Det första avsnittet av "Bonusfamiljen" säsong 4 släpps kl. 02.00 den 25 oktober på SVT Play.