• SVT Play
01 februari 2021 kl. 14:02

”Atlantic Crossing” flyttar fram gränsen för det möjliga.

Miniserien om den norska kronprinsessan Märtha och hennes flykt till USA, under det andra världskriget, är den mest påkostade tv-serien från Norden någonsin – och det syns.

Alexander Eik, Janic Heen, Linda May Kallestein
    Sofia Helin, Kyle MacLachlan, Tobias Santelmann m.fl.

Den nya miniserien Atlantic Crossing har varit i produktion sedan 2017 och började som ett projekt där man tyckte att kronprinsessan Märthas flykt till USA (och faktumet att hon bodde och umgicks med den amerikanska presidenten) kunde bli en intressant historia. I grävjobbet, som visst kommer att publiceras i en bok någon gång vartefter, insåg man däremot att kronprinsessans relation med Franklin D. Roosevelt (Kyle MacLachlan) sannolikt påverkade hela krigets utgång en hel del.

Historien har sin början hemma i Norge, där den svenskfödda prinsessan Märtha spelas av Sofia Helin (Bron). När tyskarna slutligen invaderar ett oförberett Norge så tvingas både medlemmarna i det norska kungahuset och i regeringen på flykt. Här delas av olika anledningar både kronprinsparets familj och vår handling upp, där vi får följa Märthas och barnens resa till USA samtidigt som kronprins Olav och kung Haakon VII sticker till Storbritannien för att hjälpa till i kampen mot Hitler.

Fantastiskt skådespel.

Under åtta otroligt välproducerade avsnitt får vi därefter följa det norska kungahusets kamp för sin överlevnad och framför allt hur det här tärde på Märtha, som innan sin flykt var ganska skygg och ogärna pratade inför folk. Men som genom sin närhet till den amerikanske presidenten hamnade i en helt unik position att kunna påverka en av världens mäktigaste människor.

Tack vare helt fantastiskt skådespel från både Helin och MacLachlan blir många av deras scener väldigt gripande och rörande, både när de agerar mot varandra men även var för sig. Det blir möjligtvis inte riktigt lika intressant under scenerna som utspelar sig i Storbritannien, men här vet jag att det på manusnivå fanns planer för en rad påkostade krigsscener – som trots den stora budgeten fick strykas. Det råder däremot ingen tvekan om att varje liten krona som har spenderats på Atlantic Crossing har hamnat på bästa möjliga ställe, för i allt från skådespel till foto och musik så osar serien av högsta kvalitet.

Något säger mig att Atlantic Crossing kommer att både uppskattas och lyckas sälja in sig själv bland alla som ger hela det första avsnittet en chans. I fjol hyllades HBO:s The Plot Aginst America som en otroligt välgjord och skrämmande alternativ historia kring hur den här tiden hade kunnat se ut om Franklin D. Roosevelt hade förlorat valet i USA 1940... Atlantic Crossing kan välförtjänt hyllas för att ha berättat hur den här tiden verkligen såg ut. Betyget hamnar därför på en stark fyra av fem.

MER LÄSNING: Nya och bra serier från 2021!