Butchers hund i animerade The Boys Presents: Diabolical

Recension: The Boys Present: Diabolical

• 8 x 12 min
  • Action, Komedi
03 mars 2022 kl. 20:03

Från klockrena våldsspektakel till skit (bokstavligt talat)

I väntan på tredje säsongen av The Boys får vi The Boys Presents: Diabolical, en animerad antologiserie med varierad kvalitet. Somliga avsnitt har allt vi älskar med The Boys. Andra avsnitt är bara skit, både bildligt och, i ett fall, bokstavligt talat.

Eric Kripke
    Ben Schwartz, Antony Starr, Awkwafina, Seth Rogen, Jason Isaacs, Christian Slater m.fl.

"The Boys Presents: Diabolical" är en animerad antologiserie som ger oss åtta berättelser från den värld där "The Boys" utspelar sig. Det är en våldsam värld där arroganta superhjältar är världens största kändisar.

Den nya serien är ett typexempel på varför det är så svårt att sätta betyg på en antologiserie. För den här serien bjuder på avsnitt som har allt vi älskar med The Boys, det vill säga äregiriga och klantiga ”superhjältar”, som ställer till det så att blod och tarmar skvätter åt alla håll och kanter. Men serien bjuder också på riktiga skitavsnitt. I ett fall är detta både bokstavligt och bildligt talat. Andra avsnitt förtjänar en axelryckning; de är lite småkul, men inte mycket mer.

Två avsnitt är riktigt bra

Denna lilla bebis må se gullig ut, men du vill nog inte stå i hennes väg när hon nyser. Foto: Amazon Prime.
Denna lilla bebis må se gullig ut, men du vill nog inte stå i hennes väg när hon nyser. Foto: Amazon Prime Video.

Avsnittet "I’m Your Pusher" får vi följa vår svärande favorit-britt, Butcher (rösten görs här av Jason Isaacs), när han tar hjälp av en knarklangare för att ta sig an de så kallade ”superhjältarna”. Detta avsnitt innehåller allt vi älskar med The Boys. Superhjältarna är dryga drogmissbrukare som får vad de förtjänar. Jag antar att budskapet i detta avsnitt är att vi ska hålla oss borta från droger. Men vem fan bryr sig om budskapet när det är så här underhållande?

Jag vill även lyfta "Laser Baby’s Day Out". Jag är nog inte den enda som undrar hur det gick för bebisen som skjuter laser ur ögonen, som användes så effektivt av Butcher (Karl Urban) i ett av de bästa avsnitten av The Boys. I detta avsnitt, som är en hyllning till den bortglömda Baby på vift, får vi följa denna underbara lilla bebis. Avsnittet innehåller inte någon dialog, vilket fungerar väldigt bra i sammanhanget; det lyckas vara både ultravåldsamt och gulligt samtidigt.

Två avsnitt är banala

Vi har även intetsägande avsnitt som "Boyd in 3D" och "Nubian vs. Nubian". Handlingen och dialogen i dessa avsnitt är banal och inte ens våldet är vidare underhållande.

Jag hatar Awkwafina

Slutligen har vi "BFF:s". Ända sedan jag såg Awkwafina vara så där klämkäck på Oscarsgalan för några år sedan har jag känt för att slita armen av mig för att ha något att kasta på TV:n varenda gång jag ser henne. Hon har skrivit manuset till BFFs. Hon gör även rösten till avsnittets huvudkaraktär, som får superkraften att kunna prata med sin egen bajskorv. Nej, jag tänker inte be om ursäkt för denna spoiler. För detta avsnitt är något av det absolut dummaste jag har sett. Och inte på ett bra sätt. Det är ett skitavsnitt på alla sätt och vis.

Det får bli ett snittbetyg

"The Boys Presents: Diabolical" är en ojämn antlogiserie. Två avsnitt är riktigt bra, två avsnitt är sevärda för fans av originalserien och två avsnitt är banala. Avsnittet John and Sun-Hee tror jag kan uppskattas av fans av Studio Ghibli. Awkwafinas avsnitt är det sämsta jag sett i år. Jag drar till med ett snittbetyg på tre.