Recension: Heder (säsong 2)

Uppdaterad 18 september 2021 kl. 10:09 | Publicerad 24 april 2021 kl. 16:04

Tillbaka med hedern i behåll.

”Heder”-gänget må numera vara allt annat än hederliga, men även efter den andra säsongen bockas det av tillräckligt många viktiga teman för att kunna gå i mål med hedern i behåll.

Sofia Helin, Alexandra Rapaport, Anja Lundqvist, Julia Dufvenius, Eva Röse
    Alexandra Rapaport, Anja Lundqvist, Julia Dufvenius, Eva Röse

MER LÄSNING: Svenska filmer och serier 2021

När jag recenserade den första säsongen av Heder i slutet av 2019 påpekade jag hur serien lyckades vara både extremt klyschig och förutsägbar, samtidigt som den bjöd på en rad viktiga teman som sällan lyfts fram i andra produktioner. När det nu har blivit dags för den andra säsongen så fortsätter serien på sitt redan inslagna spår, och skruvar samtidigt upp absurditeten ett extra snäpp.

Det låter kanske som en sågning, men resultatet är förvånansvärt underhållande och kommer troligtvis att bjuda på en hel del spänning för någon som inte tittar riktigt lika mycket på tv som jag själv gör. För även denna gång går det att förutspå både vem ”skurken” är och hur det ska sluta, relativt snabbt. Men tack vare att man omfamnar genremixen kriminaldrama/såpa och ”absurditeten”, så känns det samtidigt som att nästan vad som helst kan hända i varje scen... vilket blir underhållande.

"Heder skiftar snabbt"

Heder.

Handlingen kretsar fortfarande kring de fyra advokaterna vid advokatbyrån Heder, som nu både behöver jonglera faktumet att de mördat en våldtäktsman i självförsvar – men sedan gjort sig av med kroppen – samtidigt som man tar sig an en ny serievåldtäktsman som verkar ha en koppling till Heder. Från en scen till en annan kan vi däremot hoppa från diskussioner om penisbilder, antal hora/slyna-omnämnanden i sociala medier och hur varje man är en potentiell våldtäktsman, till faktumet att det finns en ”galen” dotter, ett möjligt faderskapstest, en snokande änka och en hel men lika viktig sidohistoria om hederskultur.

På något underligt sätt så knyts ändå allt ihop, efter en rad spännande cliffhangers i slutet av varje avsnitt. Det kommer inte förvåna mig det minsta om även den andra säsongen blir något av en tittarmässig succé, även fast jag från en scen till en annan har svårt att säga om betyget borde hamna på vårt lägsta betyg... eller en stark fyra. Det skiftar med andra ord snabbt. Men med tanke på att jag ändå fick ut en hel del underhållning, en och annan tankeställare och att serien trots allt lyckas knyta ihop sina trådar, så landar vi på en svag tre av fem i betyg.