• Reality
Uppdaterad 18 mars 2022 kl. 09:03 | Publicerad 15 mars 2022 kl. 15:03

"Förvånansvärt wholesome säsong"

Efter ett ganska långt uppehåll är "Playmakers" tillbaka i rutan. Det är sex helt nya tjejer som gör entré, och den nya säsongen överraskar positivit på Filmtopps Jonathan Smeds.

TV4
    Eldina Ahmic, Amanda Lagesson, Annica Englund, Caroline Björkqvist, Linn Ehrenström och Mia Lindgren

Jag ska i ärlighetens namn säga att de tidigare säsongerna av Playmakers aldrig lockade mig. Fast att jag är ett stort fan av både ishockey och fotboll, var min åsikt länge att livet utanför, inklusive partners, inte var något som intresserade mig. Men kanske har jag haft fel hela den här tiden, eller så är den här säsongen det som behövdes för att vinna över mig.

Mest kända namnet för i år är Annica Englund, bloggerskan och influencern vars partner Elias Lindholm även gjort mycket bra ifrån sig i NHL.  Jag hann bli smått oroad över serien efter dess första minuter, där hon är i fokus. Vi får då följa Annica som gärna vill slå fast att hon minsann jobbar och har sagt till Elias att hon måste få göra det. Här försöker man ännu en gång framstå influencers arbete som världens svåraste jobb, och Annica säger att alla kan uppnå sina mål om man bara jobbar tillräckligt hårt! Är det något jag börjar bli ruggigt less på, så är det kändisar som helt verkar tappat kontakten med verkligheten på det här sättet.

Robin och Mia i Playmakers
Mia Lindgren med sin fästman Robin. Foto: TV4

Självklart finns det en poäng i det, men när ens framgångar växt fram med hjälp av Big Brother ringer varningsklockorna. Nåväl, de andra fem verkar mer jordnära. Eldina Ahmić har flyttat till Italien med Dejan Kulusevski Turin. Hon har innan det försökt jonglera jobb, studier och fotboll, men valt att pausa fotbollskarriären för att få mer tid med Dejan. Det är faktiskt lika wholesome som det låter, och deras scener ihop gör mig glad. De är ett ungt par som upptäcker både världen och livet tillsammans, samtidigt som de är ett väldigt gulligt par.

Sen har vi Caroline Björkqvist, flickvän till Indycar-föraren Felix Rosenqvist. Hon har flyttat med honom från lilla Värnamo till stora Carmel i Indiana. Mitt första intryck är en ödmjuk tjej som försöker göra rätt för sig (även om min åsikt är att det absolut inte är nödvändigt). Hon hjälper gärna till att boka resor och annat för att hennes pojkväns racingkarriär ska vara lyckad. På ett sätt tvärtemot Robin Olsens fästmö Mia Lindgren, som snarare behöver all hjälp hon kan få av landslagsmålvakt eftersom hon verkar så virrig. Men samtidigt är hon charmig, och tycks vara en bra mamma. Den klingande skånskan, ihop med den något flamsiga personligheten, går hem i rutan.

Sist har vi Linn Ehrenström, som tillsammans med sin partner Jonas flyttar från Colorado till Florida efter en trejd, samt Amanda Lagesson, gift med Edmontonproffset William. De är båda två, med risk att låta taskig, seriens mest intetsägande personer. Det här menar jag dock på ett bra sätt! Bägge två är helt vanliga tjejer som flyttat för kärleken och nu försöker leva ett vanligt liv. Vi får höra två, ganska lika, kärlekshistorier om hur de träffade sin respektive genom Instagram (hej 2010 & 2020-talet i ett nötskal) och att de bara vill vara med den de älskar.

Gemytlig och tänkvärd säsong

Så vad får vi egentligen ut efter 2X20 minuter av Playmakers? Jo, en säsong som till stora delar känns fylld av goa och trevliga kärleksrelationer, där majoriteten av tjejerna dessutom verkar vara jordnära och trevliga. Seriens synopsis utlovar glamour och extravagans, men något sådant har i alla fall inte jag sett till i någon större utsträckning. Det känns inte heller som att säsongens tjejer kommer bjuda på det. Det är väl på ett sätt trist, och egentligen händer det inte heller så mycket utöver kärleksrelationerna i deras liv.

För mig är det helt okej. Samtidigt slår det mig hur normen fortfarande ser ut. Den som säger att idrottsmäns partners enbart lever på männens pengar och inte är intresserade av något annat. Flera gånger känns det som att tjejerna vill försöka rättfärdiga deras roller och att de inte är golddiggers. Det gör mig lite ledsen att vi 2022 fortfarande måste ha en sådan debatt, och jag förstår att dessa tjejer försöker bryta normen. Framför allt hoppas jag att de med hjälp av serien kan göra det, för det är det minsta dessa kvinnor förtjänar. Programmet i sig är ingen kioskvältare, men helt klart ett trivsamt komplement till kvällstittandet.

"Playmakers" har säsongspremiär på TV4 Play den 17:e mars. Den kommer även sändas på Sjuan den 3:e april klockan 11:00. För er som vill veta mer om säsongens tjejer kan du läsa om det här.