• Paramount+
30 juli 2021 kl. 09:07

Nypiloten banar väg för lyckat återseende.

Paramount+ reboot på Nikelodeon-klassikern "iCarly" (2007-2012) har nu nått Sverige. Filmtopps Axel Diedrichs har spanat in första avsnittet, som bäddar för en stark comeback.

Dan Schneider
    Miranda Cosgrove, Jerry Trainor, Nathan Kress, Laci Mosley, Jaidyn Triplett m.fl.

Premiären för nya iCarly skulle nå Sverige först i september, men efter att ha blivit en av Paramount+ mest sedda serier i USA valde streamingtjänsten att flytta fram datumet två månader. Ett beslut som kommer att göra fansen glada, för reunion-seriens första avsnitt vittnar om något fräckare och vassare än originalet.

I den nya serien är ex-influencern Carly Shay (Mirandra Cosgrove) redo att gå online igen, men den här gången måste hon tampas med vuxnare problem. Vid sin sida har hon fortfarande vännerna Spencer (Jerry Trainor) och Freddie (Nathan Kress) vars olika vägar i livet gett varierade resultat; medan Jerry är mångmiljonär, försöker Nathan komma på banan igen efter skilsmässa nummer två. Carlys liv rymmer nu också den malliga rumskamraten Harper och Freddies social mediaexpert till styvdotter, Millicent, som sällan är sen med att ta ner henne på jorden.

Även om humorn fortfarande är ödmjuk och lekfull, så är kidsstämpeln så gott som bortblåst. I fokus står istället det miserabla dejtinglivet och självföraktet som följer med att vara vuxen och driftande. Ett drag som går hem, och som Miranda Cosgrove själv menar varit avgörande för att seriens återkomst skulle få ett större syfte än blott fan service. Men med detta sagt glömmer teamet inte bort att underhålla originalseriens målgrupp då barnsligheten i viss utsträckning består.

Komiska tajmingen intakt

De flesta humorserier behöver dra i snöret ex antal gånger innan motorn brummar igång, men trion Cosgrove, Trainor och Kress är fortfarande en väloljad maskin. Kemin och flowet finns med från starten och den komiska tajmingen viker sig inte. Likaså gör kärngruppens nya begåvningar Laci Mosley och Jaidyn Triplett det utmärkt när de hakar på sina motspelare. Kanske blir det till och med så att Mosley på sikt överglänser de alla som Carlys roomie.

Nya bra sitcoms är sällsynta, men tidigt in på nya iCarly lovas vi ett välkommet undantag. Låt oss hoppas att det löftet infrias.

Den nya säsongen av "iCarly" består av sammanlagt 13 avsnitt, som alla släpps på Paramount+. Serien är sedan en tid tillbaka förnyad med en andra säsong.