Filmtopp
03 september 2020 kl. 18:09

Young Wallander är visuellt intressant

Den svenske författaren Henning Mankells böcker om polisutredaren Kurt Wallander har adapterats ännu en gång, men nu möter vi honom under hans allra första fall — och med en Netflix-budget i ryggen.

Ben Harris
    Adam Pålsson, Richard Dillane, Leanne Best m.fl.

Det bör nog förtydligas på en gång att Young Wallander inte är någon svensk produktion, utan det är en brittisk adaption av Mankells karaktär som råkar ha en svensk i huvudrollen. Adam Pålsson blir alltså den senaste i en lång rad av Kurt Wallander-figurer och likt Kenneth Branagh-versionen så talas det enbart engelska. Till skillnad från Branaghs, Krister Henrikssons och Rolf Lassgårds tidigare rolltolkningar så bjuder Adam Pålsson på en yngre, mer försiktig och välmenande Wallander — som råkar landa sitt första fall som polisutredare eftersom han råkar bo i Rosengård, på samma innegård där säsongens första mord äger rum.

För oss svenskar som ger Young Wallander en chans kommer det garanterat en punkt, ganska tidigt i säsongen, där man antingen drar fram skämskudden eller älskar att ”Sverige” får ta lite plats i en internationell produktion. Originalserier hos Netflix släpps nämligen i 190 länder samtidigt… och bilden av Malmö som målas upp är som tagen ur ett Donald Trump-tal om Sveriges massiva invandringsproblem.

Försvinner i mängden av andra kriminalserier.

Eftersom alla snackar engelska och varken manusförfattare eller regissörer har varit svenskar, känns det snarare som att Young Wallander utspelar sig i en förort till London som råkar heta Malmö, ha problem i Rosenborg och att alla heter något supersvenskt… som Kurt. Med tanke på att man uppenbarligen har haft en större Netflix-budget att röra sig med än vad som har varit möjligt vid tidigare Wallander-produktioner, så är det utan tvekan den visuellt mest imponerande adaptionen hittills.

Tyvärr har manuset inte genomgått samma boost i kvalitet, utan det är en otroligt stereotypisk och ofta intetsägande, förutsägbar och tråkig handling. Pålsson gör däremot vad han kan med rollen och för den del av Netflix-publiken som känt sig sugen på Nordic Noir, men inte orkat ta sig an något med undertext — så kan det här mycket väl visa sig bli en lyckad satsning.

För oss svenskar kommer det nog däremot bli svårt att fokusera på handlingen, för det kokar nästan över lite väl mycket när det kommer till hur Sverige gestaltas genom säsongen. Faktumet att vi dessutom producerat polisserier och filmer av liknande slag i flera decennier, gör att Young Wallander försvinner in i mängden otroligt fort… utöver det fina fotot och faktumet att alla snackar engelska då. Med en förhållandevis kort säsong som ändå knyts ihop på ett okej sätt, så når den första säsongen åtminstone upp till en svag trea av fem.

För mer läsning scrolla vidare! Spana också in vår intervju med Adam Pålsson och vårt samtal med de brittiska skådisarna Ellise Chapell och Leanne Best som också är med i serien!