Bild på Leanne Best i Netflix-serien Young Wallander.

Ellise Chappell och Leanne Best om Netflix-serien Young Wallander

Rasmus Torstensson | Intervju
30 augusti 2020
Rasmus Torstensson | Intervju
30 augusti 2020

Ett samtal om att arbeta med Netflix, Adam Pålssons skådespel och filmbranschens överlevnad.

Ellise Chappell och Leanne Best må vara relativt okända för oss här i Sverige men det är på väg att ändras. Tillsammans med Adam Pålsson gör de bärande roller i den engelskspråkiga Netflix-serien "Young Wallander". Under ett samtal berättar de brittiska stjärnskotten om sina förhoppningar på serien, arbetet med Netflix och mycket annat.

Leanne Best som kriminalaren Frida Rask i Young Wallander. Foto: Netflix

Den brittiska Netflixproduktionen Young Wallander siktar högt. Baserad på Henning Mankells romanserie om Malmö-snuten Kurt Wallander berättar serien, till skillnad från tidigare filmatiseringar, om Wallanders tidiga år som kriminalare. Huvudrollen görs av Adam Pålsson, som kan få sitt stora internationella genombrott.

Skådespelarna Leanne Best och Ellise Chappell njuter av chansen att få slå igenom globalt. Utöver en gemensam härkomst från England har de bägge en bakgrund inom teatern och nu delar de drömmen om att få ett ordentligt genombrott med Young Wallander.

Leanne: Det är ingenting som jag nödvändigtvis har som ett stort mål. Som skådespelare är man bara glad att man får jobba, men visst vore det fantastiskt att få slå igenom där borta och nå ut till fler människor. 

Leanne, född 1980, har de senaste åren synts i mindre roller i en rad internationella produktioner som Star Wars: The Force Awakens (2015) och The infiltrator (2016). I Young Wallander spelar hon en av de större birollerna, detektiven Frida Rask. 

– Frida är en av de mer erfarna poliserna under utredningen av det hårresande brottet som avslöjas i första avsnittet. Hon är en viljestark, smart och målmedveten kvinna med stort fokus på sin karriär. Därtill har hon tvingats att vässa armbågarna för att ta sig fram i en mansdominerad värld. Till en början är hon motstridig till Wallanders inblandning. Hon anser att han är en oerfaren, känslosam yrkesman som glider in på en räkmacka. Att han tar allting för personligt. Efter ett tag lär hon sig dock att uppskatta hans naiva passion som erbjuder ett nytt perspektiv på utredningen. Det var dynamiken mellan dem som först väckte mitt intresse för rollen. 

28-åriga Ellise har efter ett par år inom Londons teatervärld fått fart på karriären. Efter biroller i Beatles-filmen Yesterday (2019) och BBC-serien Poldark (2015-2019) hoppas hon nå ut till en ännu större publik genom samarbetet med Netflix. I Young Wallander spelar hon Mona och har många scener med Adam Pålsson.

– Adam är en briljant skådespelare. Jag är väldigt imponerad över hans sätt att jobba. Han är nästan med i varje scen och jobbar varje dag på set, hans arbetsmoral står verkligen ut. Som person är han väldigt energifylld och besitter en stor portion humor. Vi kommer väldigt bra överens. 

Din karaktär verkar dessutom ha en viss fallenhet för Kurt Wallander. Kan du beskriva deras relation samt Mona i sin helhet?

Den versionen av Mona som jag spelar skiljer sig ganska mycket från den som skildras i böckerna. Min Mona är en väldigt självsäker ung kvinna med skinn på näsan, som drivs av en passion för att bekämpa orättvisor i samhället. När Wallander träffar henne har hon precis börjat jobba för en organisation som hjälper flyktingar i Malmö att bilda ett nytt liv i Sverige. Hon har ett stort hjärta och är bra på att läsa av människor, vilket leder till att hon och Wallander kommer varandra nära. Hon ser att han också är empatisk och varm. Det är det som gör att hon finner honom intressant. 

När man tittar på Young Wallander märks det att Netflix lagt krut på produktionen. Flertalet scener kräver många statister och redan i slutet av det första avsnittet äger en storskalig händelse rum. Trots att Leanne har medverkat i inspelningen av en Star Wars-film var hon fortfarande imponerad av inspelningens storlek.

– Inspelningen andades professionalitet rakt igenom och flertalet scener krävde maximalt fokus, med tanke på hur alla detaljer som skulle sitta och hur många som var involverade samtidigt. Vi spelade in mycket i Vilnius, huvudstaden i Litauen, men även i Malmö. Alla var oerhört dedikerade till att prestera så bra som möjligt. De stora scenerna var planerade och koreograferade in i minsta detalj. Jag hade gärna varit mer specifik men jag vill inte avslöja för mycket för tittarna. 

Idag är Netflix ett ledande bolag inom nöjesindustrin. De besitter en enorm makt och med makt kommer också pressen att behålla den. Det finns ett gäng andra storföretag med streamingtjänster som också vill ha sin bit av konsumentkakan. Frågan är hur pressen avspeglar sig på vad som produceras, med ett centraliserat styre uppifrån, eller genom att ge de kreativa skaparna relativt fria tyglar? Ellise och Leanne skrattar till åt frågan, men har bara gott att säga om sina arbetsgivare. 

Ellise: Jag hade en riktigt bra erfarenhet av att jobba med Netflix. Arbetsmiljön kändes öppen, ärlig och kreativt fri, vilket var jättespännande. Precis som du säger är de en oerhört stor plattform med påverkan världen över. För en skådespelare kan man egentligen inte önska mycket mer. Jag hade jättekul.

Leanne: Det är konstigt, för jag förstår precis vad du menar. Eftersom produktionen är under Netflix-loggan är det lätt att anta att det är press inblandat för oss skådespelare. Då misstänker jag att somliga känner ett visst allvar i situationen och inbillar sig saker. Personligen har även jag tittat på Netflix i åratal och innehållet är så briljant. Men gällande press uppifrån är sanningen den att atmosfären på inspelningen var underbar. Det var en stöttande miljö som det var enkelt att verka i. 

Ellise Chappell som Mona i Young Wallander. Foto: Netflix

Vidare diskuterade vi den rådande pandemin. Coronakrisen har på många sätt förändrat sättet som vi människor konsumerar underhållning. Biograferna går på knäna samtidigt som streamingverksamheterna, som Netflix, fortsätter att blomstra allt mer. Exakt på vilket sätt framtidens film- och TV-bransch kommer att påverkas är ännu oklart, men de flesta är överens om att saker och ting kommer att se annorlunda ut. Ellise håller med att klimatet antagligen förändrats, men hoppas att bioupplevelsen inte försvinner. 

– Under dessa tider har streamingtjänster som Netflix visat sig vara ovärderliga. Jag har haft turen att mitt enda jobb under den här tiden har varit att stanna hemma. Att då dessutom ha fri tillgång till allt fantastiskt innehåll på Netflix direkt i TV:n har varit en befrielse. Samtidigt är det en unik upplevelse att gå på bio. Jag älskar det av hela mitt hjärta och har haft så fina stunder i biografen. Idén om att det den dimensionen ska gå förlorad i framtiden gör mig genuint ledsen. Jag hoppas verkligen att biograferna överlever och allting går tillbaka till det normala. 

Samtidigt har Netflix och liknande tjänster också skapat fler arbetstillfällen för filmskapare, filmarbetare och skådespelare.

Absolut, det råder det ingen tvekan om att det har skapats mer jobb. Min förhoppning är att bioupplevelsen och streamingtjänsterna kan fortsätta att samverka i framtiden. 

Vi på Filmtopp tackar Ellise och Leanne för ett trevlig samtal! Young Wallander har premiär på Netflix den 3 September.