• 10 x 50 min
Uppdaterad 16 oktober 2021 kl. 07:10 | Publicerad 14 oktober 2021 kl. 17:10

”You” kommer fortfarande att uppskattas av många

Efter två säsonger med den stalkande ”charmören” Joe Goldberg, får vi nu se honom hantera både äktenskap och småbarnslivet — vid sidan om sin impulsiva fru.

Sera Gamle, Greg Berlanti
    Penn Badgley, Victoria Pedretti, Saffron Burrows m.fl.

Det har med rätta skrivits en och annan text om vilken djupt skadlig huvudkaraktär det egentligen är vi får följa i "You". Joe Goldberg ger nämligen praktiskt taget tittarna en lektion efter den andra, i hur man lättast kan stalka kvinnor genom sociala medier för att sedan korsa alla möjliga gränser. Innan det oundvikliga givetvis sker och han ”tyvärr” tvingas städa upp alla spår efter sig och hans inledningsvis oanande offer.

På något sätt har skådespelaren Penn Badgleys utstrålning och egen charm gjort att tittarna ändå tycks sluta upp bakom Joe Goldbergs många fruktansvärda snedsteg. Det går ju givetvis även att peka med hela handen på Dexter Morgan i den gamla tv-serien Dexter, vars seriemördande huvudkaraktär till och med gav huvudrollsinnehavaren Michael C. Hall en Golden Globe-vinst (och flera nomineringar)… där skedde ju däremot mördandet (oftast) på ett sätt som fick Dexter att undanröja några av planetens värsta människor — när polisen misslyckades. Till skillnad från Joes högst personliga jakt efter sin ”sanna kärlek”.

Oavsett vilket, så går det inte att förneka att skaparna bakom "You" tycks veta precis vad det är för TV-serie man arbetar på. Den tredje säsongen har dessutom låtit den förra säsongens kärleksoffer, som passande nog heter Love (Victoria Pedretti), både överleva och föda Joes första unge. Till en början handlar mycket av säsongen av huruvida det mördande kärleksparet kan hålla sig ifrån att mörda igen… samt hur jobbigt det kan vara att vara småbarnsförälder. Desto längre in i handlingen vi kommer så verkar det däremot bli allt lättare att hitta barnvakter, som låter underhållningen fortsätta med liknande ”oförutsägbara” vändningar (som däremot känns allt mer skapade efter en mall)… vilket tvingar våra antihjältar att använda sina annorlunda kunskaper på bästa sätt.

Om du har gillat de två tidigare säsongerna så råder det däremot ingen tvekan om att den tredje kommer att fortsätta underhålla dig på mer eller mindre samma sätt. Tonen är den samma. Joes inre röst är den samma. Love är lika impulsiv… och Joe hittar givetvis även någon att spana på den här gången också, vilket däremot visar sig vara en aning svårare med en fru som vet allt om honom.

För den redan invigda tittaren, så är det bara börja underhållas och för er som redan förfasats… så finns det inte mycket nytt att söka tröst i heller. En fjärde säsong är redan beställd av Netflix, så "You" kommer med all säkerhet fortsätta att uppskattas av många en lång tid framöver.