17 november 2022 kl. 19:11

Sanningen är det vi väljer att tro på

Religion kan användas både till godhet och ondo, och ibland kan gränsdragningen däremellan vara hårfin. Detta understryks i nya "The Wonder" med en högpresterande Florence Pugh i huvudrollen.

Sebastián Lelio
    Sebastián Lelio, Alice Birch
    Florence Pugh, Tom Burke, Kíla Lord Cassidy, Toby Jones, Ciaran Hinds m.fl.

Året är 1862 och den engelska sjuksystern Lib (Florence Pugh) har precis fått det högst ovanliga uppdraget att åka till Irland för att iaktta en 11-årig flicka (spelad av Kíla Lord Cassidy) som fått mycket uppmärksamhet efter information spridits om att hon inte ätit något på över fyra månader. Något frustrerad över att hennes medicinska kunskaper ska utnyttjas för något så banalt gör Lib ändå resan till grannön, där hon blir introducerad för det lantliga samhälle där religionen tycks komma både i första, andra och tredje rummet, och där flickan blivit något av ett inofficiellt helgon.

Hon ställs där inför en kommitté av upphöjda och högt aktade figurer inom samhället som alla ber henne att med egna ögon bevittna och försöka förstå det utomvärldsliga mirakel denna flicka tycks blivit ett kärl för. Lib är knappast lika övertygad om denna påstådda gudomlighet och visar snabbt en stark skepsis, något som delas av den välrenommerade journalisten Will (Tom Burke) som bestämt sig för att han, med Libs hjälp, ska avslöja detta religiösa skådespel.

Atmosfäriskt och välspelat

"The Wonder" är på många sätt en märklig film. Redan vid dess prolog får den ögonbrynen att höjas, då en berättarröst på väldigt kirurgiskt sagofarbrormanér förkunnar oss om att det vi ska få se är just en film – en uppdiktning innehållandes karaktärer och berättelser som förhoppningsvis kan övertyga publiken om deras egen version av sanningen.

Från "The Wonder". Foto: Netflix.

Även om detta metanarrativ, som sedan återkommer vid filmens slut, känns väldigt malplacerat är frågorna den försöker förbereda oss på ofta presenterade på ett gripande, kusligt och mångbottnat sätt av regissören Sebastián Lelio.

Filmen, med sin absorberande och smått hallucinatoriska atmosfär, både ifrågasätter och ömmar för religionens plats som den absolut högsta instansen i människors liv – människor som inte har något annat att lägga sin tilltro vid. I mitten av denna konflikt står Florence Pughs Lib, och skådespelaren levererar återigen en oerhört hudnära och intensiv prestation. Hon lyckas förmedla väldigt mycket med få ord när hon befinner sig mitt i en moralisk kris där det som är ”rätt” att göra blir alltmer oklart ju närmare sanningen hon kommer.

Florence Pugh och Kíla Lord Cassidy i "The Wonder". Foto: Netflix.

Frågor om skuld, tro och moral behandlas både metodiskt och ominöst när frågan om vad den ovärldsliga tilltron till något kan få människor att göra och hur alternativa sanningar kan konstrueras därefter. The Wonder ställer frågan om vad ett mirakel kan vara. Kanske är det inte något mystifierat sagoväsen med överjordiska egenskaper. Kanske är de största miraklen mer vardagliga än så, om man bara är villig att acceptera dem för just vad de är – mirakel.

"The Wonder" går nu att streama på Netflix.