Cumberbatch ser ut över vidderna.

The Power of the Dog (2021)

• 2 tim 6 min
24 november 2021 kl. 18:11

Minnesvärda skådespelarprestationer i en film som aldrig riktigt lyfter.

Efter tolv års frånvaro från vita duken är Jane Campion tillbaka med sin nya långfilm "The Power of the Dog" som är baserad på boken med samma namn av Thomas Savage. Den hade nyligen svensk premiär på Stockholms Filmfestival där Campion även fick mottaga Lifetime Achievement Award. Ordinarie premiär sker på Netflix onsdagen den 1 december.

Jane Campion
    Jane Campion
    Benedict Cumberbatch, Kirsten Dunst, Jessie Plemons m.fl.

Phil Burbank är en klassisk cowboy i mitten av 1920-talet som bor på en ranch i Montana tillsammans med sin bror George. De lever ett stilla och inrutat liv utan några större händelser. Det vill säga till den dag då George (Jessie Plemons) gifter sig med änkan Rose (Kirsten Dunst) som jobbar på ett värdshus i närheten. Han tar med henne och hennes son hem att bo på gården tillsammans med honom själv och hans bror.

Phil är allt annat än nöjd med den nya tillvaron och gör allt han kan för att göra Rose och hennes son Peters (Kodi Smit-McPhee) liv till en pina. Han lyckas väldigt bra med detta företagande till Georges stora förtret. Phil fortsätter att plåga Rose och sonen Pete fram till en dag då en oväntad vänskap börjar växa fram.

The Power of the Dogs största styrka är skådespeleriet. Både Benedict Cumberbatch och Kirsten Dunst bjuder på minnesvärda prestationer och de backas upp av Jesse Plemons och Kodi Smit-McPhee som också presterar starkt. En annan sak som stannar kvar på näthinnan är filmens foto av Ari Wegner som inte sällan visar upp Nya Zeelands vackra vidder. Här kan jag i och för sig tycka att de skjutit sig själva i foten lite med tanke på att det är ganska tydligt att det är just Nya Zeeland vi ser och inte Montana, USA där filmen utspelar sig.

Till filmens nackdel har vi främst det faktum att den aldrig riktigt lyfter. Den är aldrig dålig men höjer sig inte heller till några högre höjder. Den puttrar på i sakta mak och även fast storyn är intressant så blir det aningens tråkigt emellanåt. Jag saknar även någon slags förklaring till Phils vidriga beteende för att förstå honom bättre och kanske till och med känna lite sympati, vilket jag inte riktigt gör nu. Detta kan vi dock inte lägga på Cumberbatch som gör en fantastisk rollprestation som sagt utan snarare på hur hans roll är skriven.

Sammanfattningsvis kan man säga att Jane Campions återkomst till vita duken är godkänt, absolut, men lämnar lite övrigt att önska.

The Power of the Dog går att streama på Netflix från den 1 december.