02 mars 2022 kl. 18:03

Underhållande film vars sista tredjedel drar ner betyget

"The Pirates: The Last Royal Treasure" är en bitvis underhållande film, med både action och humor som är "over the top". Men i dess senare scener blir det även filmens fall.

Kim Jeong-hoon
    Chun Sung-il
    Kang Ha-neul, Han Hyo-joo, Lee Kwang-soo , Kwon Sang-woo m.fl.

Ett piratskepp lett av den kvinnliga kaptenen Hae-rang plockar upp några banditer, vars ledare är Wu Mu-Chi. De får tillsammans tag på en skattkarta, vilket innebär att de måste samarbeta för att nå alla tiders rikedomar. Men de är inte ensamma om att leta efter skatten. Den förre officern Bu-Heung su vill också ha skatten, och hoppas med hjälp av den bli kung över Tamna. Exakt vad Bu-Heung sus motiv till detta är får vi aldrig veta, vilket gör honom till en ganska andefattig filmskurk.

Hae-rang och Woo Moo-Chi är definitivt en av filmens höjdpunkter. Kemin mellan dessa är mycket bra. Deras gnabbande mellan varandra är underhållande, och actionhumorn som de bägge besitter är för de mesta välbalanserad. Främst imponeras jag av prisbelönta Han Hyp-joo som spelar kaptenen. Kang Ha-neul kan ibland kännas lite överdriven i sitt skådespelande som Woo Moo-Chi, men på ett sätt är det även hela filmens charm. Actionsekvenserna som han är involverad i är verkligen sevärda.

"Överdriven i allt den gör"

Kang Ha-neul och Han Hyo-joo i Pirates the last royal treasure
Han Hyo-joo och Kang Ha-neul gör filmen till bitvis underhållande två timmar. Foto: Lotte Entertainment

Filmen är mycket "over the top", på både gott och ont. Till saken hör att actionscenerna är ruskigt snygga, och humorn fick åtminstone mig att skratta ett antal gånger. Men det blir flera gånger excessivt och absurt. Det kanske man ändå kan köpa, om man ser på filmen med vinkeln att den ska vara just överdriven i allt den gör. Då blir mycket av humorn acceptabel, och detta genremixande som koreanska filmer gärna gör blir tydligt, i det här fallet med action och komedi.

Mixen ställer dock till det för filmen i dess sista tredjedel. Då ska vi plötsligt följa med i två olika stridsscener, vilket väl går an, men också när en av filmens comic relief-karaktärer försöker prata med en pingvin. Det är precis lika knasigt som det låter, och till viss del kul, men filmens pacing förstörs totalt och den hade mått bättre av att bara kapa den storyn helt (även fast att den bär filmens handling framåt).

The Pirates: The Last Royal Treasure är en underhållande och estetiskt vacker film. Fram till dess klimax är den både rolig och actionfylld på ett överdrivet sätt, men som ändå blir rimligt utifrån dess ton. Där och då var jag redo att ge den en trea. Det ryckiga slutet samt den lite väl röriga handlingen, framför allt när det gäller karaktärerna och vilka de är, gör däremot att jag måste ge den en tvåa. En väldigt stark sådan.

"The Pirates: The Last Royal Treasure" går att se på Netflix.