Ryan Gosling i The Gray Man. Foto: Netflix.

The Gray Man (2022)

  • 2 tim 2 min
  • Action
  • Netflix
Andreas Ziegler
19 juli 2022 kl. 19:07
Detta är en recension. Analys och ställningstaganden är skribentens.

Ytterligare en medioker actionfilm om en lönnmördare på flykt

Stjärnspäckade "The Gray Man" är Netflix dyraste film hittills. Filmen bjuder på en snygg actionsekvens, men är i mångt och mycket bara ytterligare en film om en lönnmördare på flykt.

  • Regi:
    Anthony Russo, Joe Russo
  • Manus:
    Joe Russo, Christopher Markus, Stephen McFeely
  • I rollerna:
    Ryan Gosling, Chris Evans, Ana De Armas, Billy Bob Thornton m.fl.

En lönnmördare känd som Six (Ryan Gosling) kommer över känsligt material under ett uppdrag. Snart jagas han av agenturen han har arbetat för i nästan två decennier. I spetsen för dem som jagar honom finner vi sociopaten Lloyd Hansen (Chris Evans).

Uttjatat koncept

Konceptet med en lönnmördare som jagas av sin egen agentur är bortom uttjatat vid det här laget. The Bourne Identity populariserade konceptet för tjugo år sedan. Problemet är att det aldrig resulterar i en vidare intressant film. Karaktärsutveckling är aldrig viktigt i de här filmerna, vilket gör att vi får följa platta karaktärer som det är väldigt svårt att engagera sig i. Istället slösar filmmakarna väldigt mycket tid på att förklara hur den komplexa konspirationen som ligger till grund för allt ser ut. Sedan skjuts det väldigt mycket.

"The Gray Man" är inget undantag. Bröderna Russo har tidigare regisserat ett antal filmer i Marvel Cinematic Universe, inklusive Avengers: Endgame, tidernas mest inkomstbringande film. Min personliga favorit är dock Captain America: The Winter Soldier, som bjuder på högkvalitativ action rakt igenom; bröderna Russo KAN alltså bjuda på finfin action. Därför är det helt obegripligt varför de för det mesta kör i samma gamla spår som redan är upptrampade av The Bourne Identity, Kate, John Wick och Gunpowder Milkshake för att nämna några. Under första timmen sitter jag och är irriterad för att bröderna Russo inte kan göra nåt rätt.

Actionsekvenserna är egentligen hyfsat välgjorda. Jag förväntar mig dock mer från bröderna som gav oss The Winter Soldier. När jag inte känner en adrenalinkick när vår hjälte faller från ett flygplan utan en fallskärm är det något som är fel. Och det blir tröttsamt att se Gosling slå folk på käften när han har gjort det 3-4 gånger.

Chris Evans gör verkligen sitt bästa för att krama varenda sociopat-droppe ur sin skurk, men när manuset är så tomt finns det inte så mycket han kan göra med det. Gosling har ännu mindre att arbeta med; Six är så platt att det inte går att se honom om man ser honom framifrån. Gosling gråter säkert hela vägen till banken.

En bra actionsekvens räddar inte filmen

Vår hjälte åker spårvagn i filmens bästa actionsekvens. Ja, det funkar väldigt bra. Foto: Netflix.
Vår hjälte åker spårvagn i filmens bästa actionsekvens. Ja, det funkar väldigt bra. Foto: Netflix.

Efter ungefär en timme bjuds vi på en actionsekvens som involverar att poliser och legosoldater skjuter på varandra medan vår hjälte försöker ta sig ur en knipa, som nästan är lite smått komisk i sammanhanget. Denna sekvens är fartfylld och har många rörliga delar. Här kan jag känna igen de bröderna Russo som gav oss den oerhört spännande actionsekvensen på motorvägen i The Winter Soldier.

En bra actionsekvens, även om den är någorlunda lång, kan inte rädda "The Gray Man" från att vara ytterligare en dussinactionfilm. Jag tror visserligen att det finns många actionfantaster där ute som kommer få precis vad de vill ha med den här filmen, då den sannerligen innehåller en hög volym action. Jag är dock inte en av dem.

Mer läsning:

ANNONS
ANNONS
NÄSTA ARTIKEL