The Adam Project

The Adam Project (2022)

• 1 tim 46 min
  • Action, Komedi
Uppdaterad kl. 12:03 | Publicerad 09 mars 2022 kl. 11:03

Reynolds fortsätter rida på popularitetsvågen i ny sci-fi actionfilm

Har du någonsin undrat hur det skulle vara att se Ryan Reynolds arroganta charmtryne som 12-åring? Du kan sluta leta och se "The Adam Project" där piloten Adam möter sitt yngre jag när en tidsresa går fel.

Shawn Levy
    Jonathan Tropper, T.S. Nowlin, Jennifer Flackett
    Ryan Reynolds, Zoe Saldana, Mark Ruffalo, Jennifer Garner, Walker Scobell m.fl.

För tio år sedan var Ryan Reynolds en man som fastnat i en form. Han var genomyllekillen med de tindrande ögonen som betade av romcom efter romcom utan att göra ett större nedslag.

Sedan drog han på sig den röda spandexdräkten och blev Marvels mest grova, våldsamma och älskade superhjälte Deadpool. Från den dagen inleddes vad jag vill kalla Reynoldsrenässansen, eller snarare Deadpoolrenässansen. (På riktigt, ta en titt på hans IMDB-sida och du kommer förstå vad jag menar). Sedan den ödesavgörande rollen har han bockat av den ena actionrullen efter den andra, alltid med en nypa Deadpool-humor i sin porträttering. Det har inte gått ett år sedan första Deadpool utan Reynolds visat sitt nylle på bio eller i någon av Netflix storsatsningar.

The Adam Project spelar Reynolds en pilot från framtiden som kraschlandar i år 2022. Han måste slå sig ihop med sitt yngre jag (Walker Scobell) för att rädda den kaotiska framtiden han kommer ifrån samtidigt som han är på jakt efter något han är villig att offra hela universums stabilitet för - sin försvunna fru.

Jag tror att den här generationens filmälskare snart kommer kunna hämta ut en kandidatur i kvantfysik. Självfallet har filmer om tidsresor och parallella universum funnits långt innan Marvel introducerade dem för den stora massan men ingen kan förneka att de senaste åren varit särskilt präglade av överkomplicerade och oftast inte så vattentäta koncept. Avengers: Endgame, Spider-man: No Way Home, Ant-man och snart den mycket efterlängtade Doctor Strange: The Multiverse of Madness är Marvels nya era som baseras på vetenskap och, låt oss vara ärliga, hitte-på-vetenskap.

Så vad bidrar The Adam Project med? Notera att detta inte är ytterligare en Marvelrulle och väl är det för faktum är att The Adam Project faktiskt ger en fräsch tolkning av tidsresefilmen. Där många sci-fi-filmer satsar på coola effekter och tappra försök till att förklara och hitta på vetenskap för tittaren så prioriterar den här filmen den inre resan som huvudkaraktärerna gör. Själva vetenskapen är bara en spännande spelplan.

Fräsch tolkning på tidsresefilmen

Med det sagt så är det ingen tvekan om att The Adam Project huserar en del gedigna effekter och actionsekvenser. Det är ett hopkok av det bästa från samtliga storfilmer inom genren och även om filmen är mer emotionellt packad än genomsnittet så kommer actionälskaren inte bli besviken.

The Adam Project

The Adam Project visar på ett slående vis hur man förändras med tiden, ibland utan att ens märka det. Något som är självklart för sitt tolvåriga jag är ett minne blott tjugo år senare och de bittra minnena vi har nu var kanske inte så illa när de väl hände. Allt är en fråga om tid. Det sägs att tiden läker alla sår men denna berättelse visar att den även kan skapa nya. Jag förväntade mig inte att bli så rörd som jag blev av ännu en actionrulle i Reynoldsrenässansen men när en ung pojke får träffa sin döda pappa igen så kittlar det lite tårkanalen.

Jag hade dock klarat mig utan unge Adams uppenbara försök att efterlikna Ryan Reynolds karaktäristiska arrogans och humor. Det kändes krystat och fungerade alltför sällan. Det var kul på sina ställen men för det mesta gjorde det både honom och vuxna Adam svåra att sympatisera med.

The Adam Project är den perfekta fredagsmysfilmen. Den har action, den har tidsresor, den har humor, den har hjärta. Se den på Netflix 11/3!