Evin Ahmad och Olle Sarri åker bil

Snabba Cash (Säsong 1)

• 6 x 45 min
Uppdaterad 08 juni 2021 kl. 11:06 | Publicerad 01 april 2021 kl. 13:04

Välspelat, actionfyllt och intensivt.

2006 kom Jens Lapidus debutroman "Snabba Cash" som snabbt blev en succé och fyra år senare kom filmatiseringen med Daniel Espinosa i registolen. Filmen fick senare två uppföljare som baserades på Lapidus två andra böcker i den så kallade Stockholm noir-serien. Nu är det dags för Netflix att plocka upp bollen, denna gången i form av en TV-serie i sex delar skrivna av bland annat Jens Lapidus själv och regisserad av Jesper Ganslandt och Måns Månsson. Serien har premiär onsdagen den 7 april.

Oskar Söderlund
    Jesper Ganslandt, Måns Månsson
    Evin Ahmad, Alexander Abdallah, Olle Sarri m.fl.

Svenska filmer och serier 2021

Leya är en tjej som lever efter principerna ”det löser sig” och ”fake it til you make it”. Hon använder sig av dessa ledord dels för att få igång en karriär och göra sig ett namn i den finansiella branschen, dels som ren överlevnadsstrategi för att ta sig ur den kriminella värld  hennes framlidne make var djupt involverad i.

Problemet är bara att för att få med sig den investerare hon vill ha till sitt företag måste hon köpa ut en annan, för en ansenlig summa pengar som hon absolut inte har. För att allt inte ska gå i stöpet, vilket skulle ruinera henne helt, tvingas hon till slut gå till sin kriminelle svåger Ravy och låna pengar.

Hon hoppas på att detta ska vara ett enkelt lån som bara är att betala tillbaka, men det fungerar inte riktigt så i den undre världen. När Ravy får nys om att det börjar gå bra för Leya vill han ha ”sin” del av kakan.

För att krångla till situationen lite extra går Leya och kärar ner sig i Ravys närmste man Salim, som i och med detta seriöst börjar tänka över sin kriminella bana.

Dada Fungola Bozela och Alexander Abdallah i rollerna som Ravy och Salim. Foto: Netflix

Netflix nya Snabba Cash-serie är ingen ren uppföljare till filmerna, snarare en reboot, eller kanske något mittemellan. Alla karaktärer är nya, men tematiken är snarlik den i första filmen, åtminstone hur huvudkaraktären Leya är porträtterad. Likt JW balanaserar hon med ena foten i lyx och pengar och den andra i det träsk som är den undre kriminella världen. Visst, hon har egenskaper som skiljer sig från JW, som att hon är en ensamstående småbarnsförälder, men i grund och botten är det samma karaktär. Detta är dock ingenting negativt, Evin Ahmad gör rollen mycket bra och det är hennes karaktär som gör detta till just Snabba Cash och inte vilken annan serie som helst.

Skådespeleriet är över lag fantastiskt, speciellt de som spelar medlemmarna i de kriminella gängen och i synnerhet Dada Fungola Bozela som glänser i rollen som Ravy. Just dessa roller porträtteras på ett väldigt autentiskt sätt som för tankarna till Peter Grönlunds film Tjuvheder. I rollen som den excentriske investeraren Tomas Storm ser vi en av seriens få välkända ansikten Olle Sarri, som hela tiden är på gränsen till överspel, men som hela tiden lyckas balansera precis på rätt sida.

Redan på förhand, när jag hörde att Jesper Ganslandt skulle vara involverad i projektet kände jag mig trygg med att detta skulle bli en bra serie och nu med facit i hand kan jag konstatera att det definitivt blev så. Snabba Cash är inte bara välskriven och välspelad utan bjuder även på några av de mest actionfyllda och intensiva avsnitten i svensk tv-historia.

MER LÄSNING: Alla kommande svenska Netflix-produktioner!