Sex Education (säsong 3)

Sex Education (säsong 3)

• 8 x 55
Sebastian Hansson
16 september 2021 kl. 18:09

Netflix kåtaste serie är tillbaka!

Det tog mer än 1,5 år för de trånande tonåringarna i "Sex Education" att få sin tredje säsong. Sebastian har slukat samtliga åtta avsnitt och glatt konstaterat att serien fortfarande är lika skruvad som den är vågad.

Laurie Nunn
    Ben Taylor
    Laurie Nunn, Sophie Goodhart, Alice Seabright, Mawaan Rizwan
    Asa Butterfield, Gillian Anderson, Mikael Persbrandt, Ncuti Gatwa, Emma Mackey m.fl.

Sex Education gör verkligen skäl för namnet. Åtminstone den första halvan av titeln. Det pippas. Mycket.

En. Hel. Del.

Faktum är att säsong tre inleds med ett montage av alla karaktärer kyssandes och pippandes. Det idkas älskog i både bilar och sängar. Tills karaktären Aimee dyker upp; hon hoppar istället studsmatta med sin pojkvän och deras nya husdjur Geten.

Låter det skruvat? Det är Sex Education i ett nötskal.

Det är lite mer än 1,5 år sedan säsong två släpptes men i serien har endast ett sommarlov passerat och det är dags för gymnasieeleverna på Moordale High att återvända för ännu en termin. Säsong ett skildrade hur Otis (Asa Butterfield) och Maeve (Emma Mackey) öppnade en hemlig sexklinik för förvirrade tonåringar som desperat ville ha hjälp i det virrvarr som heter blommor och bin. Den andra säsongen försatte sexkliniken på paus då rivalitet uppstod på skolan, samt egna kärleksbestyr som dök upp mellan huvudkaraktärerna.

I säsong tre tycks manusförfattaren, och seriens skapare, Laurie Nunn ha sneglat en del på Harry Potter och Fenixordern. Borta är den förra rektorn och in träder en till synes elegant varelse, spelad av Jemima Kirke. Till en början är hon cool och ball, vinner elevernas applåder, men snart visar sig en mörkare sida á la Dolores Umbridge (också känt som det rosa monstret från den femte Potter-boken och filmen). Moordale High ska rensas från snusk och sex! Inga fler klamydiaskandaler. Skolans rykte ska återupprättas, något som flera av huvudkaraktärerna inte uppskattar.

Personer som följt serien sen den första säsongen kommer märka att karaktärsgalleriet har växt. Några nya ansikten har dykt upp men framför allt har samtliga karaktärer fått ta mer plats. Otis kan fortfarande ses som seriens huvudkaraktär men det är befriande att se hur serien vågat expandera. En av Sex Educations största styrkor har alltid varit dess skådisar och karaktärer. Att exempelvis få se mer av Ruby, som tidigare mest setts som en parodisk stereotyp, är spännande och omtänksamt; Nunn verkar genuint bry sig om figurerna hon har skapat och det är underhållande att få ser fler av deras sidor.

Moralkakorna vävs in snyggare i handlingen

Personligen föll jag pladask redan från det första avsnittet i premiärsäsongen och det är med glädje som jag återvänder. Serien har alltid levt i sin egen färgglada, lätt vrickade bubbla, där det inte tycks finnas några gränser för hur skruvat det kan bli. Ingen karaktär känns helt trovärdig (med flit) men samtidigt finns här så mycket igenkänning. Ordet "Education" fortsätter även det att vara en stor del av serien.

Till skillnad från säsong två upplever jag att moralkakorna gällande sexfrågor snyggare vävs in i handlingen. Frågor om bland annat icke binära, transpersoner och förlegade myter om sex är alla en stor del av intrigen och har så varit sedan det första avsnittet. Ibland kanske det inte görs helt subtilt men det gestaltas med omtanke och värdighet.

Om det är något som stundtals drar ner serien är det allt fokus på kärleksbestyr. Alla karaktärer brottas med relationsproblem (vilket delvis gör att de faktiskt känns som tonåringar) men ibland känns serien lite väl upptagen med att låta sina karaktärer vara lyckliga, bråka, försonas och bråka igen. Otis och Maeve har till exempel hållit på sen säsongen ett. Serien är farligt nära att trilla ner i melodramaträsket. Det som räddar den från att halka ner ett betygssnäpp är det faktum att jag faktiskt bryr mig om deras relation.

Ärligt talat vet jag inte hur länge serien kan pågå. Asa Butterfield ser visserligen ut att fortfarande vara 17-18 år men andra skådisar såg redan från början ut att ha tagit studenten för närmare ett decennium sen. Kanske blir det bara en omgång till i Sex Educations universum? Vem vet. Jag har i alla fall inget emot det.

Sex education säsong 3 släpps fredagen den 17 september på Netflix. Här hittar du vår lista med årets bästa Netflixserier.