Sailor Moon Eternal the Movie (2021)

Sailor Moon Eternal the Movie (2021)

• 2 x 81 min
  • Anime, Äventyr
04 juni 2021 kl. 10:06

Månhjältinnans långa resa fortsätter.

Många växte upp med söta men något omogna Usagi, eller Sailor Moon, på lördagsmorgnarna. I den senaste upplagan är det en annorlunda Sailor Moon vi möter och hon delar strålkastarljuset med den största ensemblen på länge.

Chiaki Kon
    Kazuyuki Fudeyasu, Naoko Takeuchi
    Kotono Mitsuishi, Hisako Kanemoto, Rina Satou m.fl

I min generation finns en dispyt som kommer upp då och då: Vad tittade du på morgonen när du var liten? Var du en trogen Disneydagsunge? Ett fan av Tobbe Trollkarl på fyran? Eller var du ungen som dyrkade Cartoon Networks tecknade serier och definitivt har rubbad humor nu?

Bland dessa tävlande stack Sailor Moon ut i mängden. Med sin djärva animestil konkurrerade serien med jättarna Pokémon och Yu-Gi-Oh! och presenterade något nytt i den svenska tv-tablån. Nu ska man inte vara den som är den men dessa serier förknippades med pojkar och Sailor Moon blev tjejernas gensvar. Här var en serie som sprakade av magi och coola karaktärer, framförallt skurkar, som tilltalade den unga publiken.

Sedan sin premiär har Sailor Moon blivit något av ett kultfenomen och flera serier, filmer och mangaböcker har givits ut. Usagi och hennes vänner har varit populära cosplayutmaningar i decennier och det är nog säkert att påstå att den japanska skoluniformen fick ett rejält uppsving.

Sailor Moon

I den senaste upplagan presenterad av Netflix är det en annorlunda Usagi vi möter. Den naiva och något barnsliga tjejen har sakta vuxit upp och tar både sig själv och sin roll som planetens beskyddare på större allvar. När en mystisk cirkus kommer till den lilla japanska staden attackerar en ny fiende som utnyttjar sina offers mardrömmar för att få dem på fall. En efter en slås månhjältinnorna ut och de måste var och en visa att de har vad som krävs.

Samtidigt kämpar den yngsta av dem, Chibiusa, med självförtroendet och önskan om att växa upp så att hon kan bli som Usagi. När en vacker pegasus uppenbarar sig för henne ser hon sin chans men allt är inte som det verkar med hennes nya vän.

En värdig men något utspridd fortsättning.

Med en serie som har hållit på så länge måste det vara svårt att hitta på nya saker hela tiden. Det är onekligen tydligt i Netflix senaste tillägg i Sailor Moons värld. Den första av två delar lägger störst fokus på sidokaraktärernas individuella kamper och främst Chibiusa. Deras största drömmar vänds mot dem så att Drottning Nehalennia kan utnyttja deras rädslor för att ta över planeten. Spänningen är dock kortvarig då alla besegrar mardrömmarna relativt snabbt. Vad som kunde ha blivit intressanta strider är istället halvtaskiga moraliska läxor om att ta hand om sina vänner.

Animeserier kan ibland ha riktigt urvattnade skurkar. Det kan vara ett resultat av att serierna ofta har fler än tjugo avsnitt per säsong så det krävs en hel del brainpower för att skriva något fräscht varje gång. Det är dock ingen ursäkt för en sådan megafranchise som "Sailor Moon". Fienden i denna tvådelade film är en utomjordisk cirkus med en insektsliknande spådam och fe-liknande skurkar under order från en mörk drottning. Stoppade någon ner handen i en säck med lappar och klistrade ihop den här brokiga skaran antagonister?

Sailor Moon

Det är svårt att komma in i serien om man inte har åtminstone grundläggande kunskap om det tidigare händelseförloppet från mangan. Från minut ett är det pang, pang, pang med trådar som fångas upp från tidigare installationer vilket blir en smula förvirrande. Men för en insatt är det många säckar som knyts ihop och ytterligare bakgrund ges till Usagis verkliga jag. Det hade dock varit önskvärt om serien hade lagt krut på en karaktär och inte flera stycken. Antingen ge Usagi sin tid eller tillåt Chibiusa fortsätta utvecklas som hon tilläts göra den första delen. Det insinueras dock starkt att hon kommer få något eget. Ännu en tvådelad film kanske?

Det ska dock understrykas att animationsmässigt är Sailor Moon Eternal exceptionell. De klassiska transformationssekvenserna åberopar den första säsongens maffighet och ännu lite till. I sann Dragon Ball-anda verkar även tjejernas uppgraderingar aldrig ta slut vilket aldrig blir tröttsamt i animevärlden. Det är som ett internskämt för mangafans. Fantastiskt.