05 juli 2020 kl. 18:07

Netflix nya serie kanske inte imponerar, men den underhåller rejält.

En ung kvinna vaknar upp en morgon och hittar sitt nya kall – som nunna, med målet att slakta så många helvetiska demoner som möjligt. Låter det löjligt, men underhållande? Helt rätt.

Simon Berry
    Alba Baptista, Toya Turner, Tristan Ulloa m.fl.

Netflix är tillbaka med en ny demonslaktarserie, baserad på Benn Dunns serietidning Warrior Nun Areala från 90-talet, som återigen väckts till liv.

En annan som nyss vaknat upp från en tung vila är Ava, seriens huvudperson, som plötsligt finner sig själv återuppväckt på ett bårhus med en harang av oförklarliga nya krafter i sin arsenal. Gå igenom väggar? Absolut! Superstyrka? Inga problem.

Perplex över situationen tar hon sig ifrån det som alltid varit hennes liv – ett katolskt barnhem – för att möta världen utanför. Föga vet hon förstås att ett par rustningsbärande krigare nyss brutit sig in i bårhuset och opererat in en mystisk artefakt i henne.

Ute i världen och långt från sadistiska och överkontrollerande nunnor så har hon förstås mycket att lära och finner sig snabbt i tryggt sällskap med ett par outsiders som lever off-grid och förvånas över mycket med henne: Hennes nervösa uppsyn och ovana för till synes självklara saker, hennes uppenbara försök att dölja någonting (superkrafter, till exempel) och det perfekt runda ärret på hennes rygg.

"Warrior Nun" är lika mycket fantasy som det är drama och till en början har det sistnämnda helt klart överhanden. Det är uppfriskande att karaktärsutvecklingen aldrig glöms bort, trots att det förstås skymtar fram en cgi-demon från helvetet då och då – och för den som vill se lite demonpisk, så kommer förstås resan dit att vara väl värd för det kommer en hel del av sådant också när Ava långsamt börjar realisera sitt kall.

Det är förstås en löjlig och skruvad handling vi möts av – och att alltsammans är baserat på en serietidning känns väldigt självklart. Men dess uppskruvade ton är inte till ondo utan har lärt mycket av serier som Buffy the Vampire Slayer och The Chilling Adventures of Sabrina så är man ett fan av den sortens genre lär Warrior Nun passa som handen i handsken.

Med det sagt så är serien knappast briljant. Dialogen lär inte vinna några priser och sceneriet är trots titeln ganska muggigt och trist.Tematiken med de goda katolikerna mot de onda demonerna är förstås också övertydlig in absurdum och inte någonting vi aldrig sett innan. Warrior Nun imponerar helt enkelt inte, varken berättartekniskt eller estetiskt. Däremot lyckas serien underhålla en hel del – trots dess ganska långsamma start.

Så är man sugen på lite kravlöst demonvåld- och relationsdrama i sommar är förstås "Warrior Nun" rätt serie att se. Men förvänta dig ingenting revolutionerande, då kommer du bara att önska att Ava aldrig vaknade upp från det där bårhuset.