Recension: "Uncorked" (2020)

31 mars 2020 kl. 08:03

Ett vin-nande koncept.

Nördigt vinintresse i ljuv symbios med en skakig relation mellan en son och hans far.

Prentice Penny
    Prentice Penny
    Courtney B. Vance, Mamoudou Athie, Niecy Nash m.fl.

Att bli en riktigt fancy vinkännare, en så kallad sommelier, är Elijahs högsta dröm och han har börjat se glimtar från ljuset vid drömtunnelns slut. Han har aldrig riktigt känt sig hemma i pappas BBQ-restaurang utan dragits mot de eleganta doftnoterna som bara återfås i de inre anrika kretsarna. Elijah tar mod till sig och lyfter det vid familjens middagsbord med aningen blandade resultat.

Elijahs pappa Louis sätter sig på tvären i drömmen och vägrar helt sonika att ens ta förväl av sin son inför den hett efterlängtade kursstarten. ”Ska detta vara våra sista ord?”, vädjar Elijah till sin stängda far som inte viker sig en tum för sin besvikelse till son. Stolthet, Elijah, stolthet.

Senaste nytt på Netflix
8 filmer om alkohol

Prentice Penny långfilmsdebuterar med Uncorked och gör det med bravur. Han har tidigare producerat avsnitt i serier som Brooklyn Nine-Nine, Scrubs och Insecure, men kliver nu in och dirigerar i vår filmruta. Han sveper med en lugn, men noggrant välplacerad hand, över rutorna och ger oss intrycket att vi tittar på något väldigt ömt och känsloladdat. Det klassiska citatet ”Man ska skriva om det man själv känner till” gör mig påmint när jag tittar på hans film då det känns som han har varit med om det förut.

Att ta ett nischat ämne och göra det sitta-på-nålar-intressant är en konst i sig. Det slängs med pretentiösa franska namn, färgnyanser och årtal, så pass mycket att det nästan känns som vi är i en faktafilm. Men samtidigt så fascinerande. Kanske borde man sadla om och bli sommelier? Penny själv menar att han inledningsvis funderade på att det skulle vara opera som Elijah var intresserad av, som en större kontrast till den hiphop han växt upp med. Tack för att det blev den mer nyanserade vinvärlden istället för en alltför övertydlig, med många betydelser; svart-vit historia.

Korka upp en vinflaska och njut av ett närgånget porträtt av en far- och son-relation i berg- och dalbana. Det kanske behöver slipas på lite här och var, men varenda druva i ett vin är sällan perfekt.