Recension: Shadow and Bone (säsong 1)

• Action, Fantasy
23 april 2021 kl. 11:04

”Shadow and Bone” är en av de bättre fantasyserierna på länge.

Det råder ingen tvekan om att ”Shadow and Bone” inom kort kommer att vara en av Netflix mest populära tv-serier.

Eric Heisserer
    Jessie Mei Li, Ben Barnes, Archie Renaux, Amita Suman m.fl.

Efter fantasy-framgångarna med Game of Thrones och Sagan om Ringen-filmerna så känns det ibland som att vi får en ny fantasy varje vecka... som alla hoppas på att bli nästa stora succé. Visst, The Witcher lockade mängder av tittare och Carnival Row var riktigt snygg, men det finns något speciellt med just Shadow and Bone som nu blir nästa stora fantasyprojekt att släppas lös i streamingvärlden.

Nu ska jag visserligen erkänna att jag inte har läst författaren Leigh Bardugos bästsäljande böcker som ligger till grund för Shadow and Bone, men den nya serien får det att verka som att de utgör en riktigt bra grund att bygga en påkostad tv-serie omkring. Handlingen kretsar kring den föräldralösa flickan Alina Starkov, en kartritare i en krigshärjad värld som upptäcker att hon verkar vara den mytomspunna ”solbringaren” – med kraften att rädda hela världen från ondskans mörker.

Det låter superklyschigt och precis som vilken annan fantasyserie som helst, alla mallar och stereotypiska karaktärer som hör till den här typen av berättelser finns dessutom representerade. Men faktum är att karaktärerna inte är dumma, osmarta eller sätter sig i onödigt farliga situationer bara för att det ska bli lite spännande, eller för att vi ska få se någon häftig övernaturlig kraft ”bara för att”. Utan Shadow and Bone bjuder gång på gång på förvånansvärt genomtänkta vändningar, där det går att förstå hur och varför en karaktär hamnar i den situation den plötsligt befinner sig i.

Hoppas på fler säsonger.

Utöver Alina, så får vi som tittare tidigt veta att det finns något i den här världen som kallas för ”Sänkan”, vilket är som en slags rök eller ett gigantiskt svart moln av hemskheter. Sänkan sträcker sig rakt genom kontinenten som vår handling utspelar sig på och delar upp ett kungarike i två delar, där man riskerar sig liv om man försöker korsa Sänkan för att ta sig till den andra sidan. Vad som mer döljer sig där inne i mörkret låter jag vara osagt, eftersom det är något man får veta redan i det första avsnittet.

Sänkan har däremot inte alltid funnits i den här världen, utan var ett försök av en mäktig grisha – den här världens mutanter/magiker – att få en del av världen att lyda honom i hopp om att skydda alla andra grishor. Efter bakslaget anses däremot alla med dessa krafter vara potentiellt livsfarliga och jagas därför av vissa länder, medan kungadömet även använder delar av dem som en slags övernaturliga soldater.

Solbringaren”, en typ av grisha-kraft man aldrig har sett men som det länge har pratats om som en möjlig räddning från Sänkan, blir därför extremt viktig för allt och alla i den här världen när Alina plötsligt visar sig kunna framkalla solens ljus. Det som händer därefter är något som jag tror att många, åtminstone som gillar fantasyproduktioner, kommer att tycka om att följa.

Om Shadow and Bone inte blir en väldigt populär tv-serie inom en snar framtid så kommer jag att bli både otroligt förvånad – men även besviken. För jag hoppas verkligen att vi får en andra säsong, jag är nämligen mer än villig att fortsätta titta.

VIDARE LÄSNING:
5 serier för dig som älskar The Falcon and the Winter Soldier
Senaste nytt på Netflix!