Recension: Rustin (2023) – Chris Rock i drama om medborgarrättsrörelsen

17 november 2023 kl. 18:11

”Colman Domingo gör en prima rollgestalning”

En doldis i den amerikanska medborgarrättsrörelsen är huvudperson i det nya dramat som landar på Netflix i dag. Filmtopps Oskar Gustavsson Klingenstierna recenserar.

George C. Wolfe
    Julian Breece & Dustin Lance Black
    Colman Domingo, Chris Rock, Glynn Turman, Aml Ameen, Gus Halper m.fl.

Martin Luther King Jr. (1929–1968) är antagligen ett bekant namn för de allra flesta. Aktivisten och den kända ledaren för den afroamerikanska medborgarrättsrörelsen vars tal ”I Have a Dream” gått till historien som ett av de mest kända. Nu är det dags för hans kompanjon Bayard Rustin (1912–1987) att få uppmärksamhet. I rollen som Rustin ser vi Colman Domingo som tidigare medverkat i Lincoln (2012), The Butler (2013) och Selma (2014). Nyligen blev han belönad med en Emmy för sin roll i Euphoria (2019–) och kommer snart att ses i musikalfilmen Purpurfärgen.

Filmen är producerad av Barack och Michelle Obamas produktionsbolag Higher Grounds Productions som tidigare bland annat frambringat långfilmerna Fatherhood (2021) och Worth (2021). Deras kommande film Leave The World Behind har premiär den 8 december på Netflix med en stjärnspäckad rollista som inkluderar Julia RobertsEthan Hawke och Mahershala Ali, bara för att nämna några.

Bayard Rustin (Colman Domingo) & Elias Taylor (Johnny Ramey) i "Rustin". Foto: Netflix.

Tvingas kämpa i motvind

Vi kliver rakt in i USA under 1960-talet. De svartas diskriminering är en del av vardagen och Rustin (Colman Domingo) får den briljanta idén att organisera en fredsmarsch för svartas rättigheter. Det visar sig vara lättare sagt än gjort. Roy Wilkins (Chris Rock), ledare av NAACP (National Association for the Advancement of Colored People), sätter sig på tvären och vill inte samarbeta. Till och med självaste Martin Luther King Jr. (Aml Ameen) som i historieböckerna fått spela huvudrollen för manifestationen var sen med att säga ja till sin medverkan.

Rustin betraktas av många som en galning och att det är vansinne att försöka utföra marschen. Han arbetar i en hård och knappt ogenomtränglig motvind. Utan uppbackning av vare sig pengar eller av någon organisation ska han till varje pris lyckas med marschen. Det blir upp till Rustin själv som med cigaretten i högsta hugg utstrålar självsäkerhet och engagemang. Marschen ska bli den största fredliga protesten någonsin. OBS Spoiler! Det blev det.

Courtney (Jeffrey Mackenzie Jordan) & Bayard Rustin (Colman Domingo) i "Rustin". Foto: Netflix.

Informativ film med en förstklassig huvudrollsgestaltning

Filmen i sin helhet är oerhört informativ och man får i upptempo-musik följa planeringsarbetet. Den går inte i fällan som många andra biografiska filmer gör – nämligen att det haglar av på tok för många namn och personer att man till slut inte har en aning om vem som är vem och vad de har för relation till varandra. Varför Rustins namn inte varit flitigt återkommande i historieböckerna är att han under sin livstid var öppet homosexuell vilket åskådliggörs i filmen där han har en relation med sin assistent Tom (Gus Halper). Det är i sin tur det som är det fina med film; att betydelsefulla, men bortglömda personer, åter kan placeras i rampljuset och få upprättelse.

Det går inte att ducka för att Colman Domingo gör en prima rollgestaltning och blir vår ciceron under filmens gång. Han gestaltar Rustin som en eldsjäl vars psyke är oerhört starkt som leder till att han aldrig ger upp och inget motstånd kan stoppa honom. Man häpnar en del över det motstånd som Rustin hade innan marschen blev verklighet. Att han skulle stöta på motstånd från vita var väntat, men att svarta skulle inställa sig i olika läger bidrog till en aha-upplevelse.

”Rustin” går att streama på Netflix från och med i dag, den 17 november.