Recension: Lady Chatterleys älskare (2022)

10 december 2022 kl. 10:12

Likt en sexig Jane Austen-historia

En ny filmatisering av den klassiska boken "Lady Chatterleys älskare" av D.H. Lawrence finns nu att se på Netflix. Filmtopps Nine Selander underhölls av filmen, om än den var lite väl långsam.

Laure de Clermont-Tonnerre
    David Magee
    Emma Corrin, Jack O'Connell, Matthew Duckett m.fl.

Många kopplar ihop kostymdramer med filmer baserade på Jane Austens böcker eller brittiska serier som Downton Abbey. För en del är det härligt att komma in i en värld olik vår moderna tid medan det för vissa kan kännas som att vi redan har sett allting flera gånger. Lady Chatterleys älskare tar fram ett klassiskt dilemma om två som blir kära men inte kan vara tillsammans och regissören Laure de Clermont-Tonnerre gör filmen till en fungerande helhet som är estetiskt tilltalande.

Romanen skrevs 1928 men hade svårt att slå igenom på grund av sina grafiska sexscener. Fram tills i dag har den legat grund till flera filmadaptioner och serier. Nu är det Netflix tur.

Lady Chatterleys älskare

Ett klassiskt dilemma som ändå inte blir tråkigt

I början händer det mycket och snabbt. Vår huvudkaraktär Connie (spelad av The Crown-stjärnan Emma Corrin) gifter sig med en man som ska ut i kriget men kommer hem skadad och i rullstol. Connie tar hand om sin man, som en dag föreslår att hon ska ha en utomäktenskaplig affär för att de ska kunna få en arvinge. Connie är först emot förslaget men efter några om och men inleder hon ett förhållande med Oliver Mellors (Jack O’Connell) som jobbar för dem som skogsvaktare.

Passionen tar över och Connie står inför dilemmat att följa sitt hjärta och kärleken eller hålla fast vid tryggheten som äktenskapet medför. Även om man inte längtar efter att se Connie och Oliver ihop lika mycket som man vill se Cecilia och Robbie ihop i Atonement (2007) eller Tom Branson och Sybil Crawley i Downton Abbey (2010-2015) så är det underhållande att följa hur vår huvudkaraktär väljer att göra. Med andra ord finns det en fysisk attraktion mellan dem men filmen är kanske inte den bästa på att porträttera dem som två personligheter som passar ihop.

Lady Chatterleys älskare

En vackert filmad historia

På tal om filmens dilemma känns det som att filmens budskap är universellt och tidlöst. Ska du göra det som förväntas av dig eller gå emot vad alla säger? Ska du följa ditt huvud eller din lust? Vi känner för vår huvudkaraktär och hennes problem. Tonen däremot är ganska lågmäld i jämförelse med Netflix mer humoristiska Jane Austen-adaption Persuasion (2022). Det är en vackert filmad historia om lust gentemot ekonomisk bekvämlighet. Gråa landskap blandat med gula färgklickar och vackert inredda rum som även ger en inblick i den här tidsepokens klasskillnader. Dessutom är manuset tillfredsställande och inga frågor lämnas obesvarade.

Däremot är Lady Chatterlys älskare inget för de mer pryda tittarna. Det kan vara bra att tänka två gånger innan du sätter dig bredvid din farmor och trycker på play, sexscenerna är många och detaljerade.

“Lady Chatterleys älskare” finns nu att se på Netflix.

Nine Selander