Parfymören (2022)

Parfymören (2022)

• 1 tim 36 min
Filmtopp
21 september 2022 kl. 14:09

Brist på flås i Netflix tyska kriminalare

Netflix nya dramathriller "Parfymören" är ruskigt långsam och saknar de spännande element som den utlovar. Men den är likväl en snygg film, som du med rätt förväntningar kan komma att tycka försiktigt mycket om.

Nils Willbrandt
    Nils Willbrandt
    Emilia Schüle, Robert Finster, Anne Müller, August Diehl m.fl.

I dag är det premiär för Netflix tyska kriminaldrama "Parfymören", som trots ett på pappret lovande upplägg misslyckas med vad den framför allt utger sig för att göra: ge tittarna ett spännande mordmysterium.

Handlingen i filmen tar vid när polisdetektiven Sunny flyttar till en liten kuststad på landet tillsammans med sin kille för att börja ett nytt jobb inom kåren. Plötsligt börjar det att dyka upp en rad offer runt omkring i området, som alla saknar hår och sina svettkörtlar. Vi förstår att det går lös en seriemördare tillika parfymtillverkare som använder sina offer för att göra en unik parfym som doftar av kärlek. Men när Sunny korsar väg med seriemördaren startar ingen katt och råttalek som en först hade kunnat tänka sig. Istället vill hon ha hans hjälp med att få hennes sedan länge trasiga luktsinne fixat, kanske allra mest för att få känna doften av sin pojkvän som hon är djupt förälskad i.

En periodvis mördande långsam rulle

Recension: Parfymören (2022)

Alla gillar vi väl en story med en twist, och det finns inga tvivel om att den här berättelsen – som bygger på Patrick Süskinds berömda roman Der Parfumer – har en intressant premiss. Och jag gillar de drömmiga sekvenser som gestaltas runt filmens parfymer, de är vackert gestaltade. Men det går inte utan att säga att Parfymören är en periodvis mördande långsam rulle, detta trots sin ringa speltid på drygt nittiofem minuter.

Istället för att vara en tät polisthriller är det här snarare en berättelse om Sunny som vill få tillbaka sitt luktsinne. Vi spenderar också mycket tid med hennes tankar, och där blir det sällan särskilt spännande. Vad hände med "show, don't tell?". Du kan också glömma att få se några isiga och obehagliga mordsekvenser när parfymören ger sig efter sina offer. Nej, det finns varken tillräckligt med driv eller otäcka scener som kräver vår uppmärksamhet. En viss upptrappning får vi framåt slutet när Sunny tvingas göra upp med de onda krafter som hägrar i den lilla staden. Men du som slår dig ned på soffan med förväntningen om att få se ett vackert plåtat drama med tilltalande fantasyelement lär inte bli lika besviken som undertecknad. Den är trots allt i grunden en snygg film.

"Parfymören" finns nu att streama på Netflix.

Frank Stenhammar