16 september 2021 kl. 15:09

Barntillåtna skräckhistorier kommer till liv i Nightbooks

Regissören bakom Brightburn placerar återigen sina omyndiga huvudkaraktärer i skräckens epicentrum. Denna gång med mer barntillåtet innehåll – men med samma mediokra resultat.

David Yarovesky
    Mikki Daughtry, Tobias Iaconis, J.A. White (bok)
    Winslow Fegley, Lidya Jewett, Krysten Ritter m.fl.

Skräckfilmer för den yngre publiken är något av en återupplivad genre på senare år. Filmer som The House with a Clock in Its Wall och Goosebumps är båda två exempel på nyligen släppta filmer som tar sig an den mer barnvänliga sidan av skräckgenren. Ytterligare ett exemplar kommer nu i Nightbooks, ett sorts kärleksbrev till sagornas och skräckens Hall of Fame - men som tyvärr aldrig kommer ingå där själv.

Alex (Winslow Fegley) är en ung pojke besatt av otäcka historier. Filmposters av The Lost Boys och Terror på Elm Street pryder hans pojkrumsväggar och han spenderar mycket av sin tid med att skriva liknande skräckberättelser. Denna livliga fantasi blir betydligt mer verklig en dag då han efter ett besök i en kuslig källare blir indragen i en övernaturlig värld av en ondskefull häxa, spelad av en diabolisk och excentrisk Krysten Ritter.

MER LÄSNING

Tillsammans med flickan Yasmin, som har gått samma olyckliga öde till mötes, blir Alex tillfångatagen och instängd i häxans kusliga lya - eller vad det mest ser ut som, en tvåa med dålig belysning i någon sjabbig förort.

Väl inne i hennes boning slår häxan fast att hon endast kommer låta barnen leva ifall de berättar skräckhistorier för henne varje kväll. När denna mycket underliga men framför allt orättvisa affärsuppgörelsen slagits fast blir Alex och Yasmin fast beslutna om att de måste hitta en väg att fly häxan och hitta tillbaka till verkligheten där deras familjer väntar.

Ordinärt om det extraordinära

Nightbooks tillägnas till mångt och mycket sagor och skräckhistorier med all dess magi, påhittighet och fantasifullhet det innebär. Tyvärr är det just dessa kvaliteter som filmen själv saknar. Den där känslan av ohämmad övernaturlighet där allt är möjligt och alla jordliga lagar upphör att existera infinner sig aldrig, vilket gör att jag har svårt att följa med filmen och dess karaktärer in i deras egna lilla ”Wonderland”.

Skaparna bakom filmen tycks vara så måna om att försäkra sin publik om hur mycket de älskar innehållet filmen hämtar ifrån att de glömmer bort att ge att oss en anledning att göra detsamma.

Om det så gäller tråkiga miljöer eller bristfälliga specialeffekter känns denna film om det extraordinära dessvärre väldigt… ordinär. En av få saker som trots allt står ut i positiv bemärkelse är barnskådespelarnas insatser som båda levererar fina och uppmuntrande insatser.

Nightbooks går nu att streama på Netflix.