Narcos: Mexico säsong 2

Narcos: Mexico (säsong 2)

• 10 x 60 min
14 februari 2020 kl. 18:02

Finns det fortfarande någon som vill titta på ”Narcos: Mexico”?

Netflix drog igång sin historialektion om drogtillverkningen i Syd- och Centralamerika redan 2015 med den tre säsonger långa originalserien ”Narcos" I den andra säsongen av spinoffserien ”Narcos: Mexico”, fem år senare, rullar lektionen på som en väloljad maskin.

Chris Brancato, Carlo Bernard, Doug Miro
    Diego Luna, Scoot McNairy, José María Yazpik m.fl.

Originalserien hade ett dragplåster i form av knark-legendaren Pablo Escobar (Wagner Moura), som genom ordspråket ”plata o plomo” (”silver eller bly”) kunde sammanfatta hela dragningskraften till Narcos-världen skrämmande enkelt. Vill du bli rik på mutor eller bli skjuten?

Fem säsonger senare följer vi nu istället den smarte knark-strategen Miguel Ángel Félix Gallardo (Diego Luna), som spelar ett slags tredimensionellt schack med både amerikanska DEA, colombianska kokain-kungar och mexikanska politiker. Problemet är bara att det inte riktigt är lika lätt att sammanfatta Gallardos komplicerade och uttänkta planer på ett lika rakt och underhållande sätt som Escobars behändiga ordspråk.

Vi får därför spendera en hel del tid med avsevärt dummare knarkidioter längre ned inom Gallardos organisation, som höga på sina egna varor tar dumma beslut och börjar bråka med varandra om skitsaker som ”ära” och ”heder”… det gamla vanliga alltså. Samtidigt har DEA fått hämnd-vittring, genom den nye blodhunden, berättarrösten och amerikanske huvudkaraktären Walt Breslin (spelad av en fantastisk Scoot McNairy), på de ansvariga för mordet på DEA-agenten Kiki Camarena (Michael Peña) från den första säsongen.

När vi får följa Diego Luna eller Scoot McNairys olika framfart genom den andra Narcos: Mexico-säsongen så visar sig serien på sin allra bästa och otroligt välgjorda sida. Det är inte ens störande när det klipps in diverse olika verkliga historieinslag för att bilda oss tittare i att det vi får bevittna faktiskt har hänt på riktigt, utan det har bara blivit en del av seriens DNA.

Men frågan är om vi verkligen behöver säsonger på tio hela timmar, varje avsnitt är nämligen som minst en timma i längd, då det ofta känns som att vi står och trampar vatten… för att plötsligt få en skitsnyggt filmad actionscen där olika knarkgäng avrättar varandra på innovativa sätt. Mycket hade kunnat strykas till förmån för en tajtare (typ sex avsnitt) och mindre rörig säsong.

Det går däremot inte att förneka att själva hantverket, där allt från skådespel, foto, musik och produktionsdesignen konstant är av högsta möjliga klass. Men frågan är bara hur många som faktiskt fortfarande kollar på Narcos såhär fem år senare - för det är ingen liten uppgift att ta sig igenom 10 timmar av knarkhistoria… för en gång skulle hade nog Netflix tjänat på att släppa sina serier ett avsnitt/vecka i taget.