Recension: Lucifer säsong 5B

• Drama, Fantasy
28 maj 2021 kl. 13:05

”Lucifer” har nog aldrig varit såhär underhållande.

”Lucifer” kommer med största sannolikhet att vinna tillbaka tron från fansen som började att tvivla, efter den första halvan av den femte säsongen.

Tom Kapinos
    Tom Ellis, Lauren German, Kevin Alejandro, Dennis Haysbert m.fl.

I somras släpptes de åtta första avsnitten ur den femte säsongen av den superpopulära tv-serien Lucifer hos Netflix. En samling avsnitt som jag här på Filmtopp kallade beskyllde för att gå på ”sparlåga”, efter att ha varit en av streamingjättens hetaste serier säsongen innan.

Efter att seriens lades ned av Fox efter blott tre säsonger så väcktes Lucifer-fansens ilska världen över – och inom kort svepte lyckligtvis Netflix in och räddade serien med en fjärde säsong. Därefter blev det klart att serien skulle få en sista femte säsong hos Netflix, vilket återigen väckte de många fansens ilska… vilket resulterade i att man gick med på att göra en längre sista säsong som skulle delas upp i två delar. Fansen blev inte nöjda nu heller och efter mycket om och men har vi nu faktiskt även en sjätte säsong kvar att se fram emot.

Men när sparlågan åkte fram senast så började man faktiskt för första gången se en oro bland seriens mer hängivna fans, fanns det verkligen tillräckligt mycket story kvar att berätta? De avslutande åtta avsnitten på den femte säsongen lyckas tack och lov bevisa att serien aldrig har varit bättre. Nu lyckas serien nämligen både beröra och underhålla på en helt ny nivå.

Hetaste avsnitten på länge.

Efter att ha fått följa Lucifer Morningstars resa som mordfallslösande konsult till den förtjusande polisutredaren Chloe Decker, ställs allt äntligen på sin spets när hans frånvarande pappa dyker upp efter alla denna tid. Handlingen tar vid bara några sekunder efter händelserna i avsnittet som avslutade den första halvan av säsongen, där vi får se hur både Lucifer och de andra karaktärerna tvingas hantera faktumet att Gud nu spelar en aktiv roll i deras liv.

Föräldraskap, kärlek, uppoffringar och förståelse är teman som genomsyrar en mer rörande samling Lucifer-avsnitt än någonsin förr, samtidigt som det bjuds på en hel del roliga situationer.

Om säsong ”5A” gick på sparlåga så är ”5B” den hetaste på länge, vilket förhoppningsvis kommer att leda till en lika välgjord avslutning – när vi får ta del av den avslutande sjätte säsongen vartefter.

MER LÄSNING: 6(66) skådespelare som spelat djävulen!