Love Hard

Love Hard (2021)

• 1 tim 44 min
  • Komedi, Romantik
06 november 2021 kl. 11:11

En julfilm att undvika

"Love Hard" är en amerikansk romantisk komedi om hur en kvinnlig journalist utsätts för en catfish-bluff när hon flyger nästan 500 mil från Los Angeles för att överraska en kille som hon har träffat på en dejtingapp.

Hernan Jimenez
    Daniel Mackey, Rebecca Ewing
    Nina Dobrev, Jimmy O. Yang m.fl.

I Love Hard får vi se skådespelaren Nina Dobrev i huvudrollen som Natalie. Hon är journalist och bor i Los Angeles och har svårt att hitta killar. Men till slut snubblar hon över på en kille vid namn Josh på en dejtingapp. Efter en månad av långa telefonsamtal och ständigt smsande bestämmer sig Natalie för att resa till Lake Placid för att överraska Josh lagom till julhelgen. Väl där upptäcker hon att hon har blivit lurad.

Josh (Jimmy O. Yang) bor i sina föräldrars källare. Han har ett fejkkonto på dejtingappen med bilder på sin tidigare vän Tag (Darren Barnet) eftersom han själv har haft svårt att träffa tjejer. Nathalie blir förbannad och försträckt till en början, men så småningom så träffar hon Josh och låtsas vara hans flickvän under semesterperioden för att kunna komma närmare Tag.

Filmen utforskar fallgroparna med onlinedejting där fokuset ligger på fysiskt utseende. Tyvärr bjuder Nina Dobrev på en dålig rollprestation åt en redan dåligt skriven karaktär. Natalie har ett ohälsosamt fäste vid perfektion och jag upplever att hon fastnar i en berättelse som förstärks av sitt dagliga jobb som journalist. Det är Josh som driver hennes historia framåt genom, vilket till slut får henne att mest kännas som rekvisita för hans karaktär.

Man kan också ifrågasätta regissören Hernán Jiménez och filmteamets försök att förstärka skådespelarnas känslor genom kamerarörelser och redigering av filmen. Ett exempel är i en kaotisk scen där kameran upp och ner. Det blir mest bara rörigt. Vad som är verkligt bedrövligt är att den här "komedin" inte bjuder på några skratt, utan bara på allvarsord och sorger. Och som drama fungerar det ännu sämre.

Love Hard går att streama på Netflix.