• 8 x 50 min
Veronika L.C. Gustafson
25 oktober 2023 kl. 20:10

En själlöst pompös skildring av livets ursprung och nystart

Veronika L.C. Gustafson har sett det första avsnittet av Steven Spielberg-producerade "Life on Our Planet" på Netflix – och är allt annat än imponerad.

Morgan Freeman

”Även i dag gäller livets regler. Bara de bäst anpassade klarar sig. Konkurrens driver på evolutionen. En planet i snabb förändring orsakar kaos” mässar Morgan Freeman dovt. Pampig musik ackompanjerar majestätiska scener där liv uppstår och dör med dunder och brak. Ja, vi fattar att livet är grandiost. Det betyder inte att man måste skildra det så genomgående värme- och humorbefriat.

"Imponerar, men berör inte"

Jag började se "The Rules of Life", det första avsnittet av Life on Our Planet, på nostalgitrippat humör – min inre dinosauriefrälsta femåring hade redan bestämt sig för att ge Steven Spielbergs försök till spekulativ evolutionsdramatik en femma. Som liten sträcktittade jag på Dinosauriernas tid, en spekulativ evolutionsdokumentärserie som skildrade bl.a. dinosauriernas uppgång och fall med fokus på enskilda individer (och världsrekord i per minut dyraste tv-serien som någonsin producerats), och blev djupt fascinerad av evolution.

Det märks att Spielberg är insyltad. Allt är slående visuellt snyggt, dramatiskt och energiskt. Inte ens Spielberg kan lyfta detta. Avsnittet imponerar, men berör inte – "The Rules of Life" är livlöst. Lorne Balfes blytungt pampiga musik och Morgan Freemans fantasilösa allvarsröst gör det knappast livligare.

David Attenborough lyser med sin frånvaro

"The Rules of Life" har 5/10 på IMDb. Alldeles för mycket, anser min inre femåring som ger detta häftiga men högtravande verk 2/5.  Det blir minuspoäng för att a) man har all rätt att vänta sig ett mästerverk när Spielberg rattar en produktion och b) detta ämne förtjänar att skildras i ett mästerverk. Men: pluspoäng för att serien är snygg och utbildande.

"The Rules of Life" hade vunnit på att dröja vid enskilda varelsers levnadsöden. Nu får man som tittare ingen riktig chans att börja bry sig och reflektera innan serien marscherar vidare till nästa hänförande dramatiska scen, och vidare. Åh, om bara David Attenborough hade varit med. Eller någon annan med värme, humor och ett sunt mått av respektlöshet mot livets största frågor, inkl. livet.

"Life on Our Planet" finns nu att streama på Netflix.