• 6 x 30 min
09 juli 2021 kl. 17:07

När katter tar över människans liv.

Tycker du att du älskar din katt? Det är inget mot hur mycket personerna i Kattmänniskor älskar sina katter. Här får vi möta personer som formar sina liv runt sina fyrbenta vänner.

Glen Zipper
    Moshow, Samantha Martin, Sarah Bergstein, Sterling Davis m.fl

Det brukar sägas att hunden är människans bästa vän. Men säger du det till personerna som vi får möta i Netflix dokumentärserie Kattmänniskor kommer de troligtvis att skratta åt dig – eller väsa som en katt. Så inbitna kattälskare är nämligen personerna i serien, på ett eller annat sätt.

I seriens sex avsitt möter vi människor som på ett eller annat sätt har katter i centrala delar i sina liv. Det kan handla om att man rappar om katter, räddar katter eller gör kattliknande konstverk. Oavsett vad de gör när det kommer till katter så gör personerna det med all kärlek i världen, och lite till. För i de här fallen styr katterna mer eller mindre deras liv, ekonomi och relationer.

Väldigt charmigt, men lite väl långt

Personligen är jag ingen kattmänniska, åtminstone inte i närheten av vad personerna i serien är. Här betyder katterna verkligen allt, men det är svårt att inte se det fina i det. För även om vissa av personerna i serien kan ses som säregna, överdrivna fanatiker blir de aldrig till åtlöje. Ja, flera av de vi möter hade kunnat få egna avsnitt i Outsiders. Här målas deras enorma kattintressen upp som något fint och deras relationer är det som hamnar i fokus.

På tal om personerna i serien så är det många intressanta berättelser och personer som vi får möta. Vi får ta del av den ena mycket intressanta livshistorien efter den andra och höra om vilken roll katten har i respektive persons liv. Däremot har jag svårt att se hur det behövs en halvtimme per berättelse. Vi får snabbt reda på det mesta vi behöver veta om dem och det blir därför långdraget och upprepande.

Men katterna då, kanske du tänker. Jo, det är en hel del katter i serien, inte bara människor som älskar katter eller ibland går runt med kattöron på huvudet. Trots att jag, som sagt, inte är en kattmänniska så är det svårt att inte sitta i soffan och kära ner sig i vissa av dem. Man måste ha ett hjärta av sten om det inte smälter åtminstone en gång under seriens avsnitt.

Oavsett om du är katt- eller hundmänniska så är Netflix dokumentärserie "Kattmänniskor" en som är mysig att titta på. Det är svårt att inte bli varm och glad av att se alla kattmänniskors enorma kärlek till sina husdjur. Däremot hade avsnitten utan problem klarat sig på tio minuter.