• Skräck
10 juli 2020 kl. 20:07

Välgjord japansk skräck i ”Ju-On: Origins”

”Ju-On: Origins” är den japanska skräckserien som låter oss se hur de gamla ”Ju-On”-skräckfilmerna, som fått amerikanska ”The Grudge”-remakes, först fick sin början.

Hiroshi Takahashi, Takashige Ichise, Ririka
    Yoshiyoshi Arakawa, Yuina Kuroshima m.fl.

Den japanska originaltiteln (呪怨:呪いの家) översätts ordagrant till ”The Grudge: Cursed House”, vilket är en avsevärt mer passande titel både med tanke på att ”The Grudge” är titeln som skräckfantasterna troligtvis har bäst koll på – samtidigt som säsongen just kretsar kring ett hemsökt hus. Men istället är det alltså "Ju-On: Origins" som Netflix har valt att köra på utanför Japan, vilket sannolikt beror på att serien spolar tillbaka tiden till 1980- och 90-talet och låter oss få se hur Ju-On-franschisens ursprung egentligen ser ut.

I fokus för seriens handling hittar vi forskaren Yasuo Odajima (Yoshiyoshi Arakawa), som riktat in sig på paranormala aktiviteter. När vi först lär känna honom håller han på att samla ihop en serie mystiska ”händelser” till en ny bok. Efter allt mer grävande märker han att flera personer under åren har liknande beskrivningar av ett hus, som han själv givetvis vill besöka för att själv få uppleva vad som drivit dem till vansinne – och i vissa fall till döds.

Som klippt och skuret för skräckfantasterna.

Ju-On Origins

I flera olika tidslinjer får vi även följa den unga kvinnan Kiyomi (Ririka), som redan under säsongens första avsnitt blir en av de första personerna att följa med in i det hemsökta huset. Hennes öde är, med tanke på att det trots allt rör sig om en japansk skräckserie, långt ifrån lyckligt... och troligtvis kommer din bedömning av skådespelerskan Ririkas prestation att forma din bild av hur bra hela den första säsongen är. Hon får nämligen dra ett stort lass – och gör det, enligt min högst personlig åsikt, riktigt bra.

Det blir med tidens gång en aning rörigt, med ett friskt hoppande mellan tidslinjer och skrämmande händelser. Lyckligtvis hade jag plöjt den tyska Netflixserien Dark precis innan... och övat upp ett extra vaket "multipla-tidslinjer-öga", vilket nog är att föredra för bästa möjliga Ju-On: Origins-upplevelse.

Men det räcker även gott om du bara har en allmän förkärlek till japansk skräck, eftersom vi givetvis bjuds på en hel del av den varan under säsongens gång. Mängder av blod, en skitläskig bebis, blöta fotsteg, våldtäkt och mord... en salig skräckröra med andra ord. Det rör sig kanske inte om ett skräck-mästerverk på något sätt, men det råder inget snack om att du bör ge Ju-On en chans om du normalt sätt brukar gilla skräck på TV eller film.

För mer läsning, scrolla vidare eller spana in vår lista med de bästa skräckfilmerna!