First Kill (säsong 1)

First Kill (säsong 1)

• 8 x 60 min
  • Drama, Action, Fantasy
09 juni 2022 kl. 11:06

"First Kill" är konceptuell nog för att fungera

Fredagen den 10 juni är det premiär för Netflix nya vampyrsatsning "First Kill". Låt dig inte skrämmas av trailern... här finns det en fullt duglig kärleksstinn tonårsberättelse inbakad i ett krig mellan vampyrer och monsterjägare.

Sarah Catherine Hook, Imani Lewis, Elizabeth Mitchell, Jonas Dylan Allen m.fl.

Få filmberättelser är väl lika söndertuggade som de inom vampyrgenren. Men ändå tenderar dessa att anspela tillräckligt mycket på sex och spänning för att vi likväl ska bry oss. Vad gäller Netflix tonårsdrama First Kill lyckas den vara tillräckligt konceptuell för att bita sig fast någorlunda – även för en äldre tittarskara.

I centrum av berättelsen står de två tonårstjejerna Juliette och Calliope som tidigt in på skolans hösttermin förälskar sig i varandra. Kruxet är bara att Juliette är en vampyr och Calliope en vampyrjägare, som båda står inför ett viktigt skede i livet: att begå sitt första mord. När deras sårbara hemligheter riskerar att komma upp till ytan och avslöja deras sanna identiteter för omvärlden, trappar spänningen emellan dem upp ordentligt. Men vem av dem är kall nog att ta livet av den andra?

Inledningsvis ger "First Kill" – likt sin djupt oroväckande trailer – skenet av att vara plågsamt stel och ytterligare ett järn i elden för den brasa vi just nu kallar Netflix. Men tidigt in blir vi påminda om att vampyrer är just det, stela. För att inte nämna monsterjägare som även de bär på en betydligt större börda än vad någon kärleksbelastad tonåring skulle kunna föreställa sig att lyfta. Kort och gott köper vi det snarare som ett stilgrepp än en effekt av taktlöst filmskapande.

First Kill expanderar också spänningen mellan Juliette och Calliope till ett fullskaligt – om än diskret – krig mellan deras familjer, som villkorslöst vill få bort varandra ur bilden. Men någonstans på vägen väcks också ett hopp om att de två tjejerna i frontlinjen ska kunna visa att omaka sorter visst kan leva med varandra. Utan att avslöja för mycket växer även en tredje krigspart fram, som vampyrerna och vampyrjägarna skulle må bra av att kunna tackla tillsammans. I detta hittar serien ett groove som definitivt lär fästa greppet hårdare om sin publik.

"Kommer gå hem hos de yngre tittarna"

First Kill (säsong 1) recension

Filmer och serier om vampyrer vägrar dö och lika lite vill de engagera avsevärt. Här är en tagning på genren som åtminstone tilltalar undertecknad. Sedan lider First Kill av andra självklara brister för att jag ska hänföras: den är varken tillräckligt edgy eller förförisk för att tilltala en vuxen publik, och känns flera gånger hastigt gjord. Det finns en produktionsnivå som gärna påminner oss om TV för en femton, tjugo år sedan.

Men hantverksmässiga skavanker kan dock bara sänka ett bygge så långt ifall grunden sitter, och där kan First Kill – som är precis vad den utger sig för att vara – känna sig trygg.

För den som står utanför fokusmålgruppen är serien försiktigt underhållande. Det finns mindre vuxensubstans än i "Riverdale", men tillräckligt mycket med familjedynamik och småkul action inlindat i ett rappt tempo för att vi oavsett ska kunna svepas med. Och för den yngre publiken lär det inte vara något snack om att "First Kill" kommer gå hem.