13 oktober 2021 kl. 21:10

Kräver tittarens uppmärksamhet

"Fever Dream" är ett atmosfäriskt drama där inre röster och vackra musikstycken flyter samman. Men du får vara på din vakt: den är inte rädd att hugga dig i ryggen när du minst anar det.

Claudia Llosa
    Claudia Llosa
    María Valverde, Dolores Fonzi, Guillermo Pfening m.fl.

Rösterna som leder oss genom denna film präglad av fragmentariskt berättande, tillhör den sviktande kvinnan Amanda som besöker sin argentinske fars hemstad tillsammans med hennes dotter samt David, en besvärlig grabb hon lär känna i området. Davids mamma Carola misstänker att hennes son är farlig, detta efter att han överlevde en förgiftning som liten och till följd av den påstås ha fått halva sin själ förflyttad till en annan kropp. Dessa människomöten visar sig vara det värsta att hända Amanda som i sitt sökande efter en rofylld plats där hon kan ställa ner sitt mastiga bagage, istället närmar sig bristningsgränsen.

Precis som en febrig dröm är Fever Dream (på svenska: Räddningsavstånd) en mishmash av kvävande tankar, onda vridningar och plötslig stillhet. Det är med säker hand som den peruanska filmskaparen Claudia Llosa kastar runt tittaren i icke-linjära paradisiska och framförallt helvetiska sinneslägen. Ständigt fast i vår huvudkaraktärs huvud blir det också duktigt trångt därinne.

"Spänningen gör Fever Dream konkret"

Att sälja in filmen som renodlad skräckis är helt klart vilseledande, men vi får se till att vara på vår vakt. Under sin Malick-aktiga och stundom poetiska ton döljer Fever Dream en spänning som kräver uppmärksamhet. Framförallt finns det en laddning kring David, som blir allt mer oberäknelig och Amanda vars impulser blir flera i takt med att hon försämras.

Personligen är jag inget större fan av kollagefilmer. De känns ofta pretentiösa och osammanhängande, med luddiga budskap. Lyckligtvis är inte det här din ordinära kollagefilm. Genom att bjuda in en underliggande spänning och även blanda in direkta skräckincitament gör Fever Dream ett bra jobb med att hålla den enkelspåriga tittaren på banan.

Filmen må till det stora hela vara ett atmosfäriskt drama på tung medicin, där inre röster och vackra musikstycken flyter samman. Men du får hålla uppe garden: den är inte rädd att hugga dig i ryggen när du minst anar det. "Fever Dream" finns nu att streama på Netflix.