11 november 2022 kl. 15:11

Kan mycket väl vara årets sämsta film

I Falling for Christmas spelar Lindsay Lohan en bortskämd arvtagerska som tappar minnet och upptäcker vad som är viktigt här i livet. Det är precis lika dåligt som det låter.

Janeen Damian
    Jeff Bonnett och Ron Oliver
    Lindsay Lohan, Chord Overstreet, George Young, Jack Wagner m.fl.

Den bortskämda arvtagerskan Sierra Belmont (Lindsay Lohan) lever ett liv i lyx. Hon är ständigt uppassad så till den grad att hon inte ens behöver hålla champagneglaset hon dricker ur medan hon blir sminkad och påklädd. Under en utflykt med sin pojkvän, den ytlige influencern Tad (George Young), faller hon nerför en backe och tappar minnet. Hon tas om hand av den godhjärtade änklingen Jake (Chord Overstreet), som kämpar för att få sin skidort att överleva, och upptäcker vad som verkligen är viktigt här i livet.

Är "Falling for Christmas" årets sämsta film?

Den bortskämda arvtagerskan får upptäcka en helt ny värld... och lära sig göra frukost. Foto: Netflix.
Den bortskämda arvtagerskan Sierra Belmont får upptäcka en helt ny värld... och lära sig göra frukost. Foto: Netflix.

Det här är alltså i princip "Tjejen som föll överbord" fast den utspelar sig under jul. Och istället för komediesset Goldie Hawn spelas huvudrollen av den ordentligt avdankade Lohan. En gång i tiden var Lohan en stigande stjärna, som spelade huvudrollen i moderna klassiker som Mean Girls och Freaky Friday. Hon verkar ha knarkat bort sin talang, för hon levererar sina repliker med ett platt tonfall, som om hon läser sina repliker direkt från en fusklapp. Den manliga huvudrollen spelas alltså av den där snubben från Glee som har en osannolikt stor mun. Han klarar sig undan med äran någorlunda intakt. Jack Wagner, kanske mest känd från 90-talssåpan Melrose Place, rundar av föredetting-bingon. Jag gillade Melrose Place. Därför blir jag lite ledsen när jag upptäcker att han har gjort så många skönhetsingrepp att den enda delen av hans ansikte som verkar vara rörlig är hans mun.

Jag har en bok där jag skriver upp alla filmer jag ser. Jag har kollat. Det här är den sämsta filmen jag har sett i år. Och då har jag ändå sett Morbius, Me Time och The Matrix Resurrections i år.

Tack, Sofie

Det är inte bara det att det är en film som prickar av alla tänkbara klyschor som en julfilm kan tänkas innehålla. Det är utförandet som verkligen gör den här filmen svår att genomlida. För jag var tvungen att genomlida hela skiten. Tidigare i veckan fick jag en fråga från vår marknadskoordinator, Sofie Landgren. Hon hade hört att jag gillar julfilmer och undrade om jag kunde tänka mig recensera Falling for Christmas. Jag misstänkte att filmen skulle vara dålig. Men jag hade ingen aning om vad jag gav mig in på. I och med att filmen skulle recenseras, kunde jag alltså inte sluta titta ens när jag hulkade lite under filmens sista kvart, när de undermåliga skådespelarna snubblade sig genom de värsta flosklerna som en julfilm ”ska” innehålla. Vi pratar om allt från plötsliga insikter till en tjock gubbe i röd jacka och vitt skägg som ler brett.

Sammanfattningsvis: "Se inte Falling for Christmas".

Jag vill avsluta med att tacka Sofie för att hon gav mig möjligheten att skriva min brutalaste sågning på länge.