• 10 x 30 min
29 juni 2020 kl. 18:06

Fortsatt underhållande, fortsatt ojämnt.

Eric Diedrichs är frustrerad över Netflix nya säsong av "F Is for Family". Samtidigt som serien är bättre än på mycket länge, tycker han att det känns som en tröttsam släktträff.

Bill Burr
    Bill Burr, Laura Dern, Justin Long m.fl.

Varje gång det dyker upp en ny säsong av "F Is for Family" reagerar jag ungefär på samma vis. Jag blir lite glad, men också lite trött. Varför? Jo, samtidigt jag verkligen gillar att ta del av familjen Murphys besvärliga liv, där "galnopappan" Frank möter varje motgång med ilska och självömkan, och mamma Sue, med stående identitetskris, söker aktiviteter utanför hemmets väggar, så tröttnar jag ganska snabbt på att spendera tid med dem. Tänk dig typ några avlägsna släktingar som dyker upp oannonserat och inte går förrän de har tömt ens bar och tvingat en utstå deras familjetjafs långt inpå småtimmarna.

I de nya avsnitten ligger fokuset främst på Frank och hans pissiga fadersrelation. Hans farsa var våldsam, taskig och häcklade honom i olika sociala situationer. Efter att inte ha setts på decennier dyker nu farsgubben upp och våldsgästar familjen. Värst av allt, han visar sig vara riktigt trevlig. Hela familjen Murphy faller pladask för sin nya mysfarfar. Men inte Frank. Han har bestämt sig för att avslöja vilken skithög gubben egentligen är.

Hur går det för barnen då? Familjens stående idiot, Kevin, visar sig inte vara så tappad som vi trott. Efter att en tjej tipsar om Sagan om ringen sveper han boken i ett nafs och blir plötsligt duktig i skolan. Den annars så fege Bill går med i skolans ishockeylag och visar sig vara en förvånansvärt brutal spelare. Vips blir han skolans hjälte. Maureen blir kompis med skolans värsting och gör allt hon kan för att komma med i en teaterpjäs.

Författarna verkar med andra ord ha fått dille på "vad-händer-om-vi-vänder-på-steken"-konceptet. Inte minst sett till att vi också har Rosie, som tröttnar på att jobba på Mohican Airways och bestämmer sig för att bli politiker, och radioprofilen Vic som måste tampas med sin största rädsla – att känna sig gammal.

Likväl är "F Is for Family" fortsatt sevärd och det finns stunder som både är gripande och vansinnigt roliga. I skrivande stund känner jag mig klar med serien, men när nästa säsong dyker upp på Netflix så kommer jag nog att reagera på precis samma vis som alltid. Glad över att återse familjen Murphy, men trött på att behöva spendera tid med dem.

För mer läsning, scrolla vidare eller spana in vår lista med tips på sex animerade serier för vuxna!