24 december 2021 kl. 16:12

Välskriven domedagssatir med stjärntät ensemble.

Årets kanske mest efterlängtade och upphaussade Netflix-film är äntligen här. Men klarar den stjärntäta filmen om jordens undergång för förväntningarna?

Adam McKay
    Adam McKay
    Leonardo DiCaprio, Jennifer Lawrence, Meryl Streep, Jonah Hill, Timothée Chalamet m.fl

När astronomerna Kate Dibiasky (Jennifer Lawrence) och Randall Mindy (Leonardo DiCaprio) upptäcker en gigantisk meteorit som är på väg mot jorden börjar en kamp mot klockan. Om sex månader beräknas nämligen den kilometerstora, planetdödande, meteoriten träffa jorden. 100 procent risk att allt liv på jorden utplånas, räknar astronomerna ut. Men det största hotet visar sig vara att ingen verkar tro på deras uträkningar eller förstå allvaret, hur mycket de än lyfter sina röster.

Efter presidentbesök, tv-intervjuer och tidningsartiklar förstår till slut allmänheten och myndigheter allvaret. En plan för att rädda jorden börjar planeras. Men när stora företag och presidenter förstår att de kan få egenvinning i meteoriten och uppdraget att rädda världen kastas planerna om. Att rädda världen blir helt plötsligt inte högsta prioriteringen, trots att tiden rinner ut och att meteoriten närmar sig jorden till astronomernas stora skräck.

Förvånansvärt rolig och underhållande satir.

Grundtanken och handlingen i Don't Look Up känner vi igen och är något som gjorts tusentals gånger. Den mest självklara kopplingen är såklart Armageddon. Men Netflix efterlängtade undergångsrulle är något helt annat. Här är satiren och det absurda i centrum på ett välskrivet och underhållande sätt som inte liknar något annat. Även om undergångshotet alltid är överhängande är det ingen som riktigt verkar förstå allvaret till publikens nöje och huvudkaraktärernas stora förtret.

I filmen får samtiden och alla dess delar smaka på satirens våta och smått smutsiga fot. Här spelar sociala medier, kändisars relationer och den senaste mobiltekniken större roll än jordens undergång. Oscarvinnaren Adam McCays (The Big Short) manus är rappt och känns skräddarsydd till respektive rollinnehavare. Kopplingarna till debatten om klimathotet och pandemin är påtagliga och ofrånkomliga.

Även om satiren ibland kan bli lite väl mycket och övertydlig ibland så är den för det mesta vass, välskriven och mycket rolig. Istället för att astronomernas förklaring om att jorden går under tas på allvar blir deras medverkan i tv till memes och på sociala medier pratar man istället om hur snygg DiCaprios karaktär är. Inte heller får de någon hjälp av den Trump-inspirerade presidenten spelad av Maryl Streep.

Det är inte bara i filmens vackra rymdbilder som vi får se stjärnor. Hela filmens ensemble genomsyras nämligen av stjärnor och stora namn. Filmens två huvudollsinnehavare, DiCaprio och Lawrence, övertygar som vanligt och gör sig båda mycket bra som psykiskt instabila astronomer. Maryl Streep är som vanligt felfri i rollen som president och Jonah Hill är perfekt i rollen som den smådryga och irriterande stabschefen. Bara för att nämna några välbekanta och imponerande skådespelare i denna förvånansvärt roliga film om jordens undergång.

Don't Look Up lyckas förvånansvärt bra med sin smarta satir och annorlunda take på jordens undergång. Den stjärntäta ensemblen gör inga misstag utan lyfter filmen med sin träffsäkerhet. Även om satiren till viss mån blir lite överväldigande ibland så lever den ändå upp till sin kanske något överväldigande hype.