• Thriller
19 augusti 2021 kl. 10:08

Förrädisk idyll i inte så mystiska "Den svarta ön".

Netflix tyska thriller ställer sig i ledet bland mystiska filmer som inte är mystiska.

Miguel Alexandre
    Alice Dwyer, Philip Froissant, Mercedes Müller m.fl.

"Den svarta ön" utspelar sig på en till synes fridfull plats. Vi följer poesistudenten Jonas, som bearbetar ett trauma från tiden det fanns en moder i hans liv. Jonas tillvaro är trots skakigt bagage stabil och trygg, tills hans värld kastas omkull på nytt – av klassens nya lärare Helena. Det slår genast gnistor om dem och deras förbjudna relation till varandra. Men det uppdagas snart att Helena och inte är den lena själ hon ger sken av att vara. Hon döljer en agenda och vi anar att Jonas snart kommer ha fler trauman att arbeta med.

"Upplägget kan bara ta dig så långt."

Alice Dwyer och Philip Froissant i "Den svarta ön". Foto: Netflix.

Även om mycket känns bekant, så är upplägget i Den svarta ön likväl kittlande. Åtminstone för thrillertorsken som slukar i sig det mesta. Men ett upplägg kan bara ta dig så långt. Det dröjer inte länge innan den här rullen ställer sig i ledet bland mystiska filmer som inte är mystiska.

Under berättelsens gång vet tittaren genomgående mer om Helena än vad Jonas gör. Det framkommer tidigt att hon är uppenbart skev och har en besatthet för honom. När Jonas närmsta vän Nina börjar misstänka att Helena inte är den hon utger sig för att vara får vi också veta vad hon är kapabel att göra för att få igenom sin vilja. Det som börjar lovande utvecklas till en frustrerande väntan på att Jonas ska se Helena för vilken farlig typ hon egentligen är.

"Låt mig undra in i det sista."

"Den svarta ön". Foto: Netflix.
"Den svarta ön". Foto: Netflix.

Dramatisk ironi fortsätter vara ett svårt berättargrepp att få till. Det fungerar utmärkt i enskilda scener, men att vi under större delen av filmen ska ligga steget före vår protagonist tar bort mycket av spänningen. För att Den svarta ön ska vara laddad på riktigt behövs ett rimligt tvivel kring den på ytan rara och ömsinta Helena. Jag vill undra in i det sista om hon är en ulv i fårakläder eller inte.

"Den svarta ön" på Netflix har uppenbara strukturella problem, men kommer trots det att nå en publik. Den är inte krävande och kommer stundvis upp i rätt puls.