Coffee & Kareem (2020)

Coffee & Kareem (2020)

• 1 tim 28 min
  • Action, Komedi
Uppdaterad 06 april 2020 kl. 17:04 | Publicerad 04 april 2020 kl. 18:04

Förbluffande usel actionkomedi.

Skådespelararna Ed Helms och Terrence Little Gardenhigh bildar ett omaka par i denna förbluffande usla actionkomedi. Dialogen består mest av svordomar och vulgariteter i en film där huvudkaraktärerna inte lyckas frammana någon kemi överhuvudtaget.

Michael Dowse
    Shane Mack
    Ed Helms, Taraji P. Henson, Terrence Little Gardenhigh, Betty Gilpin m.fl.

Netflixs sprillans nya actionkomedi "Coffee & Kareem" är något av det mest undermåliga jag sett i år. Detta är den typ av film där man kommer på sig själv med att helt ha tappat tråden i handlingen, långt innan filmen ens är slut. Det har inte att göra med att den krävande eller komplicerad, utan den är helt enkelt så intetsägande att man inte förmås lägga energi på att bry sig om vad som händer. Hade jag inte sett filmen i egenskap av min roll som recensent, skulle jag förmodligen ha stängt av eller somnat efter tjugo minuter.

När man ser regissör Michael Dowses film är det oundvikligt att inte ta sig en rejäl funderare över vad som egentligen utmärker bra komedi. En sak är iallafall säker: Om man tror att en komedifilm blir roligare ju fler svordomar och vulgariteter som ryms i dialogen, då är man ute och cyklar. För majoriteten av replikerna som levereras av Terrence Little Gardenhigh, i rollen som den svårhanterliga bråkstaken Kareem, är sanslöst grova men aldrig roliga.

Typ när hans mammas kille, den smått odugliga polisen James Coffee (Ed Helms), visar sin batong, och Kareem frågar om han nånsin tryckt ner den i halsen, eller om den smakar som en oskyldig svart mans röv. Detta är bara början på den här enerverande karaktärens ström av spydiga kommentarer, som aldrig tycks upphöra.

Ett lågvattenmärke för Netflix.

Bästa filmerna 2020
5 Moderna actionrökare av rang

Tråkigt nog är filmen centrerad kring detta omaka par. När Coffee får i uppdrag av flickvännen Vanessa (Taraji P. Henson) att hämta hennes son efter skolan - i hopp om att de ska fördjupa relationen - hamnar de i en komplott som involverar Detroits mest löjliga knarkliga och några korrupta poliser. Helt plötsligt är Coffee felaktigt anklagad för att ha kidnappat Kareem, det skjuts, någon avrättas och ingenting blir det minsta roligt i denna smörja till film.

Det är ett märkligt slags kompisrelation som mejslas ut mellan polisen och grabben, och filmens kvalitet hänger mycket på huruvida de lyckas frammana någon kemi sinsemellan. Det lyckas de dock inte med. Deras dialog - och hela filmens handling egentligen - bygger på det faktum att Kareem inte vill ha Coffee som sin plastfarsa. Han avskyr honom och hotar att ta till obskyr utpressning, exempelvis att kontakta media och säga att Coffee genom gromning fick Kareem att bli hans ''barnfru''. Vad är målet med denna typ av dialog?

Att göra Kareem till en av de mest osympatiska karaktärerna i filmhistorien? Kareem försöker inte bara skicka gangstrar att misshandla och förlama Coffee, han hotar också med att utmåla honom som pedofil. Trots detta fortsätter Coffee att under hela filmens gång lägga all sin kraft på att skydda ungen. Han måste vara upp över öronen förälskad i mamman - någon annan anledning kan åtminstone inte jag hitta.