Uppdaterad 23 december 2020 kl. 13:12 | Publicerad 08 november 2020 kl. 15:11

Gripande historia om våldtäktskultur.

I Kunle Afolayans film "Citation" baserad på verkliga händelser får vi ta del av en mörk berättelse och kultur. Men ibland dränks det viktiga budskapet i en långdragen handling.

Kunle Afolayan
    Tunde Babalola
    Jimmy Jean-Louis, Temi Otedola, Adjetey Anang, Bukunmi Oluwashina m.fl

Den nigerianska stjärneleven Moremi imponerar på hennes klasskamrater så väl som professorer. Trots sin unga ålder har hon kommit långt i sin utbildning och är inte rädd för att ställa tuffa frågor eller stå upp för rättvisa. Något som hon tvingas göra när hon en dag blir våldtagen av universitetets populära och högt rankade professor Lucien N'Dyare. Hon möts av nekande och ett etablissemang som vägrar att tro hennes ord. Citation handlar om våldtäktskultur och vad som kan hända när den med mest makt även får den starkaste rösten.

Senaste nytt på Netflix

Netflix kommande svenska produktioner

"Riskerar att tappa tittarens intresse"

"Citation" räds inte att ta upp tabubelagda ämnen och djupt rotat mörker i samhället. Här ligger fokus på våldtäktskulturen där man på ett gripande och grundligt sätt visar upp hur fler än vi föreställer oss har en del i den. Den är med andra ord en mycket viktig film som kommer med jobbiga budskap att ta till sig. Men i perioder hamnar det filmen åstadkommer i skuggan av en alldeles för långdragen handling som rymmer en del irrelevanta sidospår. Grundberättelsen är så bra och gripande att fester, konserter och måltider hade kunnat skalats bort eller kortats ned avsevärt.

"Citation", som kan komma att kännas som en onödigt långsam film, riskerar att tappa tittarens intresse. Men den som lyckas behålla fokus under filmens cirka 150 minuter belönas. Berättelsen i stort rymmer mycket mörker och griper flera gånger tag i en med flera starka scener och skådespelarinsatser. Kul också att få se något från Afrika på Netflix. Hoppas att det snart kommer mer från kontinenten.

För fler recensioner --> Scrolla vidare!