Christmas with You (2022)

• 1 tim 29 min
  • Romantik, Komedi
Nathalie Leth
Uppdaterad kl. 13:11 | Publicerad 18 november 2022 kl. 12:11

Efter "Falling for Christmas" kommer nästa undermåliga julfilm

Filmtopps Nathalie Leth har sett Netflix senaste julfilm "Christmas with You" i vilken Freddie Prince Jr. gör sin största roll på länge. Dessvärre blir det inget kärt återseende med She's All That-stjärnan.

Gabriela Tagliavini
    Paco Farias, Jennifer C. Stetson, German Michael Torres
    Freddie Prinze Jr., Aimee Garcia, Grace Dumdaw m.fl.

En musiklärare bor med sin såpopera-beroende gamla mor och sin skönsjungande dotter och tillsammans lever de tre ett till synes högst normalt liv. Detta fram till dagen då Angelina, en popstjärna som desperat försöker skrubba bort sin stämpel som föredetting, dyker upp i hans liv.

Handlingen är såklart väldigt ironisk. Nyligen släpptes Falling for Christmas med den avdammade 00-talsikonen Lindsay Lohan. Netflix måste haft idétorka på huvudkontoret för det är inte bara den flamröda Lindsay som vaknat från en lång karriärkoma. Även Freddie Prince Jr. har fått chansen i en större roll än han har haft på ett par decennier. I den förmodligen tilltänkte målgruppen för dessa står jag inne i dess brinnande mittpunkt. Jag är en av de kvinnor som i tonåren drömde om att få dansa med Freddie en led-upplyst kväll med ”Kiss Me” som spelar försiktigt i bakgrunden. Kanske används denna gamla ”star power” för att locka in mig och andra kvinnor som börjar pressa 40-årsmålsnöret på nytt för att inte bara putsa Freddies kariärr utan även ge oss nya drömmar om romantik som vi drar fram när vi tuppar av i badkaret med ett glas vin efter en lång dag.

Något som Netflix inte tänkte på var att jag har en helt annan filmsmak nu än när jag var femton år gammal. Mina preferenser av vad som är bra romantik går långt över både vad She's All That och Christmas with You är. Men jag tror inte heller det var kvalitet som Netflix hade i åtanke när de gjorde den här filmen. Precis som ett skämt som en av karaktärerna drar så kan Mariah Carey köpa en privat ö med blott royalties av en låt som hon gjorde 1994, nämligen, ni gissade rätt, "All I Want for Christmas is You". Oavsett om låtjäveln driver folk till vansinne eller ej så är det något som vi hela tiden kommer tillbaka till, år efter år, oberoende av hur vi önskar livet ur den eller ej. Så oavsett om vi tänker låtsas som att Christmas with You inte bara rakt av är en kopia av Marry Me med en julstjärna på huvudet eller ej så kommer filmen, om Netflix får vad de vill i julklapp, att vara en kassako varje år då Halloween-dekorationerna har stoppats undan för säsongen.

Ett ögonblick ger filmen en extra stjärna

Men ibland händer det att även den mest banala och vaniljsmakande romcom:en har lite glimtar av juleljus. För det första är alla stora karaktärer latinamerikaner och alltifrån maten de äter, musiken de gillar till traditionerna de utövar kommer från deras kultur och ursprung. Det är en frisk bris av omväxling då julfilmer tenderar att vara lika vita som snön på julafton.

Och även om ögonblicket är lika intimt som kort så uppstår en ”womance” mellan karaktären Angelina och hennes yngre musikrival. Då, och endast då, kände jag något som faktiskt kändes väldigt fint och äkta. Min inre julfilms-Grinch kände hur isen i tårkanalerna började smälta och en ensam Hollywood-tår letade sig ner för min kind. Som Morgan Freeman hade sagt i det ögonblicket: "Her heart grew three sizes that day".

Slutbetyget må dock inte växa mer än en storlek från min förutspådda etta, men det är de julklappar jag och filmen bytte med varandra. Jag fick lite feel av filmen, om så bara för ett par minuter, och "Christmas with You" får en extra stjärna.