Recension: Anatomy of a Scandal (säsong 1)

15 april 2022 kl. 12:04

Brittisk miniserie om samtycke briljerar

Netflix miniserie Anatomy of a Scandal skildrar på ett effektivt sätt ämnet samtycke utan att skriva tittaren på näsan. Sex stycken 50-minutersavsnitt rusar förbi i hög hastighet.

Melissa James Gibson
    S. J. Clarkson
    Sienna Miller, Michelle Dockery, Rupert Friend, Josette Simon m.fl.

Det är åter fest i en lägenhet i London och en kvinna, hemmafrun Sophie Whitehouse (Sienna Miller), väntar frustrerat på att sin man, parlamentsledamoten James Whitehouse (Rupert Friend) ska anlända. Några minuter senare får hon ett sms om att hon måste skynda sig hem, hon lämnar tillställningen och åker tillbaka till parets gemensamma bostad i Belgravia. Väl där möts hon av den mindre smickrande nyheten att hennes man varit otrogen med en kollega och att pressen snart kommer att publicera dessa uppgifter. Men det slutar inte där. Snart framkommer det även att kollegan i fråga också anmält James för våldtäkt - skandalen är ett faktum.

Med dessa effektiva händelser drar den brittiska miniserien Anatomy of a Scandal igång, ett drama som på sex episoder effektivt och självsäkert tar sig an ämnet samtycke.

Parlamentsledamot hamnar i trubbel

Anatomy of a Scandal är en serie som i huvudsak följer två karaktärer, den ena är den redan nämnda Sophie, den andra är Kate Woodcroft (Michelle Dockery), målsägandebiträde för Olivia Lytton (Naomi Scott), kvinnan som anmält James Whitehall för våldtäkt. Kate Woodcroft är en målmedveten och driven kvinna, som arbetar hårt för sig och sina klienter, uppenbarligen med ett enormt arbetskapital. Hennes ingång till att ta sig an fallet "James - Olivia" tycks i inledningen bottna i en kamp för kvinnors rättigheter och rättvisa, men ju längre in i serien vi kommer desto mer inser vi att hennes intentioner är mycket mer personliga än så.

I intensiva rättegångar får tittaren följa hur Kate och James försvarsadvokat Angela Regan (Josette Simon), som fungerar lite som  seriens comic relief, drabbar samman på ett underhållande och tankeväckande sätt. Angelas komiska ton döljer dock inte hennes starka argumentation, vilket gör att jag som tittare ständigt frågar mig: Ägde våldtäkten verkligen rum? Var finns bevisen för att samtycke inte upprättats? Samtidigt lyckas Kate argumentera tydligt för sin sak, vilket i sin tur gör att jag frågar mig: Varför skulle Olivia ljuga om att hon blivit våldtagen? Har hon verkligen någonting att vinna på detta?

En serie där du som tittare hålls ständigt i limbo

Anatomy of a Scandal lyckas med konststycket att få mig att tro, och inte tro, det värsta om seriens karaktärer - på en och samma gång! Det tvivel som Sophie bär på angående sin mans agerande överförs även till mig som åskådare, och jag undviker därför att sortera mina karaktärer i ett visst fack för tidigt – för när rättegången väl är över vill jag ju ha satsat på rätt häst, så att säga.

Här vill jag utdela en extra applåd till manusförfattare, skådespelare och regissör, som lyckas hålla mig i limbo konstant, från första till sista avsnittet. Dialogen flyter på bra utan att jag skrivs på näsan, skådespelarna är sina karaktärer och samtidigt som miljöerna ständigt är varmt och mysigt iscensatta tar de inte ifrån serien dess seriositet.

Debatt om samtycke

Anatomy of a Scandals huvudsyfte är som jag ser det att undersöka frågan om samtyckte, vad är och hur förmedlas ett samtycke? Genom debatterna i domstolen får tittaren sedan möjlighet att själv dra slutsatser av detta.

Fokuset som Anatomy of a Scandal lägger på att inte fastna i alltför djupa juridiska diskussioner utan mer etiska är något serien vinner på, då det får mig att lättare ta till mig berättelsens budskap.

Svensk touch blir pricken över i:et

Anatomy of a Scandal får full pott av mig just för att alla delar klickar så väl med varandra: övertygande skådespeleri, bra driv i manuset med oväntade vändningar, samt snyggt foto och bild. Om betyget pendlade mellan 4,9 och 5  ett tag så gjorde valet att ha med ABBA:s Dancing Queen att betyget steg 0,1 procentenheter!

Anatomy of a Scandal är en serie som jag varmt rekommenderar!